Euzébio Vanério: a remarkable character in history of the Aula de Comércio in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.20952/jrks5119185Abstract
This study is based on the thesis of one of the proponents and aims to analyze the trajectory of Euzébio Vanério, with special attention to the manifestation of the Aula de Comércio in Brazil after the opening of the ports. To this end, a literature review was carried out on Vanério’s relationship with the Aula de Comércio in the first half of the 19th century. Based on a bibliographical survey, historical and documentary sources, it was possible to locate Vanério’s relevant contribution to the development of the teaching of the typical contents of mercantile work, as well as languages, which gained prominence in this analysis of the Brazilian panorama of commercial instruction. Considering Vanério’s trajectory and his production, it was possible to verify his participation in the Aula de Comércio, both in teaching and in proposing a lesson plan that was advanced for the time. His work in Sergipe and Bahia also gave an idea of how the commercial teaching was presented in those places.
Keywords: Aula de Comércio; Language teaching; Lesson plan; Biography.
Downloads
References
Amorim, S. S. (2009). A trajetória de Alfredo Montes (1848-1906): representações da configuração do trabalho docente no ensino secundário em Sergipe. São Cristóvão: Edufs.
Araújo, W. G. (2020). A Aula do Comércio como instrumento de difusão do pensamento contábil no Brasil. Tese (Doutoramento em Contabilidade) – Universidade do Minho, Braga.
Bastos, M. H. C. (2002). Pró-pátria laboremos: Joaquim José de Menezes Vieira (1848-1897). Bragança Paulista: EDUSF.
Bastos, M. H. C. (2005). O Ensino Monitorial/Mútuo no Brasil (1827/1854). In Stephanou, M. & Bastos, M. H. C. História e memórias da educação no Brasil, Vol II: Século XIX. Petrópolis, RJ: Vozes.
Blake, A. V. A. do S. (1893). Diccionario Bibliographico Brazileiro. Vol 2. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional.
Brasil. (1885). Collecção de Decretos, Cartas Imperiaes e Alvarás do Imperio do Brazil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional.
Chaves, C. M. das G. (2007). As aulas de Comércio no Império Luso-brasileiro. In: VII Jornada Setecentista, 2007, Curitiba-PR. Anais da VII Jornada Setecentista, p. 75-84. Disponível em: <http://www.humanas.ufpr.br/portal/cedope/files/2011/12/As-aulas-de-com%C3%A9rcio-no-Imp%C3%A9rio-luso-brasileiro-Cl%C3%A1udia-Maria-das-Gra%C3%A7as-Chaves.pdf >. Acesso em 06 ago. de 2024.
Chaves, C. M. das G. (2011). Cultura Mercantil por Meio das Aulas de Comércio: a produção dos manuais didáticos manuscritos e impressos. In Fonseca, T. N. L. (Org). As Reformas Pombalinas no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições.
Correio Sergipense, 13 de janeiro de 1849.
Correio Sergipense, 06 de fevereiro de 1850.
Franco, C. A. P. (1879). Compilação das Leis Provinciais de Sergipe – 1835 a 1880. v. 1: A-H. Aracaju: Typografia de F. das Chagas Lima.
Idade d’Ouro do Brazil, 06 de maio de 1814.
Nunes, M. T. (2008). História da Educação em Sergipe. São Cristóvão: Edufs, 2008.
Oliveira, L. E. M. de. (2006). A Instituição do Ensino das Línguas Vivas no Brasil: o caso da Língua Inglesa (1809-1890). São Paulo. Tese (Doutorado em História da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Paixão, R. C. B. da, Guedes, J. T. & Andrade, M. P. (2018). Euzébio Vanério no Cenário da Instrução Pública Brasileira (Século XIX). In XII Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade” – EDUCON/UFS. São Cristóvão. Disponível em <https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/9463/31/30.pdf>. Acesso em 05 ago. de 2024.
Paixão, R. C. B. da. (2020). A Trajetória de Euzébio Vanério na Instrução Brasileira (1784 - 1852). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.
Priore, M. del & Venâncio, R. (2010). Uma Breve História do Brasil. São Paulo, Editora Planeta do Brasil.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL OF RESEARCH AND KNOWLEDGE SPREADING

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.