Individualized Educational Plan (IEP): A literature review as a strategy for the construction of a proposal in Mozambique

Authors

  • Maria de Esperança Anastácio Gomes Universidade Rovuma, Nampula, Moçambique.
  • Rosana Carla do Nascimento Givigi Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/jrks6119622

Abstract

The present study uses the experiences of international publications on the elaboration and implementation of the Individualized Educational Plan (IEP), to discuss and situate the feasibility of building the IEP for the inclusion of students with intellectual disabilities in the Mozambican context; it is a theme that is not common in Mozambique, which is why there is little national literature for this purpose. However, thinking about the possibility of the best way to make the learning of subjects with intellectual disabilities more flexible, in view of the deficient academic participation of this target group, the research aimed to analyze the configuration of scientific productions on the elaboration and implementation of the IEP for the inclusion of students with intellectual disabilities. As for the type, it is qualitative and used the Literature Review method in three digital platforms, BDTD, Scielo and Google Scholar, through the following descriptors: Individualized educational plan, Individualized educational planning, Individualized teaching plan and Intellectual disability. As a result, 42 publications were identified, of which 6 were theses, 19 dissertations and 17 articles; From the analysis carried out based on the criterion of inclusion and exclusion, it was concluded that only 6 publications support the research, and of these studies report the process of elaboration of the IEP and its contribution to the inclusion of students with intellectual disabilities, but show a certain limitation to explain its operationalization. However, they recognize that it is a complex process that requires collaboration and training for teachers and inclusion staff so that it does not constitute a mere exercise in filling out forms.

Downloads

References

Burock, N. F. N. ( 2023). Alfaletramento: Plano Individualizado de Transição para um adulto com deficiência intelectual. 2023. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Campos, É. C. V. Z. ( 2016). Diálogos entre o currículo e o planejamento educacional individualizado (PEI) na escolarização de alunos com deficiência intelectual. 2016. 173 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Educação / Instituto Multidisciplinar de Nova Iguaçu, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu - RJ.

Laurindo, A. P. B. (2023).Plano educacional individualizado e estratégias de leitura para estudante com deficiência intelectual do 5º ano do Ensino Fundamental. 2023. 163 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores - PPGPFP).- Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.

Leite, G. G. (2020).Prática pedagógica e planejamento educacional para uma jovem com deficiência intelectual matriculada na EJA. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Mascaro, C. A. A. C. (2018). O Plano Educacional Individualizado e o estudante com deficiência intelectual: estratégia para inclusão. Revista Espaço Acadêmico, 18(205), 12-22.

OKOLI, C. (2019). Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução de David Wesley Amado Duarte; Revisão técnica e introdução de João Mattar. EAD em Foco, 9(1), e748. https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.748

Pinheiro, V. C. S. (2020).Plano Individualizado de Transição: estratégia pedagógica para alunos com deficiência intelectual. 2020. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Vosgerau, D. S. R., & Romanowki, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 165-189.

Published

2025-05-02