Análise da oralidade no livro didático "Se liga na língua"

Authors

  • Vitória Fernanda Santos da Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Josenildo da Silva Barbosa Universidade Federal de Alagoas

Keywords:

Orality. Textbook. Oral genres. Comic.

Abstract

This work, divided into five parts, aims to investigate the approach to teaching orality in the chapter "Comics: Images and Words in Action" from the 2018 textbook "Se liga na língua," authored by professors Wilton Ormundo and Cristiane Siniscalchi. Drawing on the theoretical foundations of Fávero, Andrade, and Aquino (2012), Bentes (2010), Elias (2013), and the 2018 Base Nacional Comum Curricular (BNCC), the investigation advocates for the instruction of oral genres to enrich students' language skills and broaden their perspectives. The analysis concludes that fostering a more equitable teaching of the native language requires the proper integration of oral texts in classrooms and educational materials. Emphasizing the need to enhance pedagogical practices, the study underscores the significance of oral genres as vital components for linguistic and cultural development. It highlights the importance of activities promoting active student participation in constructing oral narratives, encouraging a dynamic and interactive educational approach. This not only facilitates reflection but also enhances practical pedagogical strategies, embracing diversity and various forms of oral expression as essential elements for students' comprehensive education.

Downloads

References

BAPTISTA, Maria Adriana da Costa et al. O ensino da escrita: dimensões gráfica e ortográfica. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular, 2011.

BENTES, Anna Christina. Linguagem oral no espaço escolar: rediscutindo o lugar das práticas e dos gêneros orais na escola. In: RANGEL, Egon de Oliveira; ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Coleção explorando o ensino. Brasília, CDU, 2010.

BRASIL. BNCC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Versão final. Brasília: MEC/SEB, 2018.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard.; HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHENEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. pp. 149-188.

ELIAS, Vanda Maria (org.). Ensino de Língua Portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2013.

FÁVERO, Leonor Lopes.; ANDRADE, Maria Lúcia C.V.O.; AQUINO, Zilda. G. O. Oralidade e escrita. São Paulo: Cortez, 2012.

ORMUNDO, SINISCALCHI, W., C. Se Liga na Língua: leitura, produção de texto e linguagem. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2018.

Published

2025-05-06

How to Cite

FERNANDA SANTOS DA SILVA, Vitória; DA SILVA BARBOSA, Josenildo. Análise da oralidade no livro didático "Se liga na língua". Revista Areia, [S. l.], v. 8, n. 9, p. 114–124, 2025. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/rea/article/view/17100. Acesso em: 28 jul. 2025.