Análise da oralidade no livro didático "Se liga na língua"
Keywords:
Orality. Textbook. Oral genres. Comic.Abstract
This work, divided into five parts, aims to investigate the approach to teaching orality in the chapter "Comics: Images and Words in Action" from the 2018 textbook "Se liga na língua," authored by professors Wilton Ormundo and Cristiane Siniscalchi. Drawing on the theoretical foundations of Fávero, Andrade, and Aquino (2012), Bentes (2010), Elias (2013), and the 2018 Base Nacional Comum Curricular (BNCC), the investigation advocates for the instruction of oral genres to enrich students' language skills and broaden their perspectives. The analysis concludes that fostering a more equitable teaching of the native language requires the proper integration of oral texts in classrooms and educational materials. Emphasizing the need to enhance pedagogical practices, the study underscores the significance of oral genres as vital components for linguistic and cultural development. It highlights the importance of activities promoting active student participation in constructing oral narratives, encouraging a dynamic and interactive educational approach. This not only facilitates reflection but also enhances practical pedagogical strategies, embracing diversity and various forms of oral expression as essential elements for students' comprehensive education.
Downloads
References
BAPTISTA, Maria Adriana da Costa et al. O ensino da escrita: dimensões gráfica e ortográfica. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular, 2011.
BENTES, Anna Christina. Linguagem oral no espaço escolar: rediscutindo o lugar das práticas e dos gêneros orais na escola. In: RANGEL, Egon de Oliveira; ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Coleção explorando o ensino. Brasília, CDU, 2010.
BRASIL. BNCC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Versão final. Brasília: MEC/SEB, 2018.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard.; HALLER, Sylvie. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHENEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. pp. 149-188.
ELIAS, Vanda Maria (org.). Ensino de Língua Portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2013.
FÁVERO, Leonor Lopes.; ANDRADE, Maria Lúcia C.V.O.; AQUINO, Zilda. G. O. Oralidade e escrita. São Paulo: Cortez, 2012.
ORMUNDO, SINISCALCHI, W., C. Se Liga na Língua: leitura, produção de texto e linguagem. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma Licença Creative Commons Attribution [ESPECIFICAR TEMPO AQUI] após a publicação, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).