Multiletramentos para o ensino de língua materna: experiências de um estágio supervisionado em Língua Portuguesa (relato de experiência)

Authors

  • Jonathan dos Santos Tavares Universidade Federal de Alagoas
  • Kissya Gabriela Santos de Almeida Universidade Federal de Alagoas

Keywords:

Ensino e aprendizagem, Sequência didática, Produção textual, Aprendizagem cooperativa

Abstract

In this article, we reflect on the teaching activities carried out in classes of the 8th grade of elementary school during the Supervised Internship in Portuguese. The foundations that guided our work were studies on multiliteracies at school, by Rojo (2012), which talks about the importance of adapting the school to the new needs of society; cooperative learning, by Cochito (2004) and Lima (2016), which highlight the benefits of group work in building collective knowledge, among others. The methodology used came from the work on didactic sequences by Dolz, Joaquim et al (2004). In view of this, we understand that the new literacy practices require new pedagogical practices from the teacher and the school, and the cooperative learning methodology can be a way for students to be placed at the center of the teaching and learning process, a place in which their participation becomes more expressive and meaningful.

Downloads

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. Papirus editora, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DOLZ, Joaquim et al. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, p. 95-128, 2004.

FARACO, Carlos Alberto. Norma Culta Brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

LIMA, Isabel Muniz. A interação escrita professor-aluno em contexto de uso da metodologia da aprendizagem cooperativa a partir de um estudo sistêmico-funcional do gênero processamento de grupo. Universidade Federal do Ceará. 2016.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

COCHITO, Maria Isabel Geraldes Santos. Cooperação e aprendizagem: educação intercultural. Cadernos de Formação, v. 3, 2004.

Published

2025-05-06

How to Cite

DOS SANTOS TAVARES, Jonathan; SANTOS DE ALMEIDA, Kissya Gabriela. Multiletramentos para o ensino de língua materna: experiências de um estágio supervisionado em Língua Portuguesa (relato de experiência). Revista Areia, [S. l.], v. 8, n. 9, p. 54–76, 2025. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/rea/article/view/14699. Acesso em: 4 aug. 2025.

Issue

Section

Relatos de Experiência