Interculturality library and museum

a case study of the Sesc Ler Goiana unit on cultural actions to strengthen local heritage

Authors

  • Danielle Martins da Silva Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0009-0008-6324-0817
  • Ketheleen Vieira da Silva Universidade Federal de Sergipe
  • Tayná Nunes Pires de Oliveira https://orcid.org/0009-0008-5804-7852
  • Vinícius Felipe de Lima Sousa Centro Universitário de João Pessoa
  • Guilhermina de Melo Terra Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e18581

Keywords:

Sesc Ler Goiana Library, Maximiano Campos Sacred Art Museum, Interculturality, cultural actions, Heritage education

Abstract

The aim of this article is to list the socio-educational and cultural activities carried out by the Sesc Ler Goiana Library and the Maximiano Campos Museum of Sacred Art, highlighting, above all, the intercultural activities carried out to make their spaces more dynamic and bring them closer to their users, and analyzing whether these activities contribute to the territory where both facilities are located, the municipality of Goiana, in Pernambuco, Brazil, from the perspective of strengthening cultural heritage. The theoretical context deals with the concepts of culture and cultural action in libraries. Methodologically, it is characterized as exploratory-descriptive research, based on a case study, which focused on the actions developed jointly by the information equipment of the Sesc Ler Goiana unit, from 2019 to 2023. The results of the research show that both have fulfilled their role as equipment for promoting culture, literature and leisure. The conclusion is that it is possible for information professionals to act as cultural agents, building ways to bring different audiences closer to the Library and Museum

Downloads

Author Biographies

Danielle Martins da Silva , Universidade Federal de Pernambuco

Especialista em Marketing Digital e Mídias Sociais e Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco .Bibliotecária do Serviço Social do Comércio Ler Goiana.

Ketheleen Vieira da Silva , Universidade Federal de Sergipe

Mestra em Sociologia pela Universidade Federal de Sergipe e Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisadora no núcleo de Estudos Humanidades, Mares e Rios da Universidade Federal de Pernambuco.

Tayná Nunes Pires de Oliveira

Graduada em Comunicação Social com ênfase em radialismo pela Universidade Federal da Paraíba.

Vinícius Felipe de Lima Sousa , Centro Universitário de João Pessoa

Tecnólogo em Gestão Ambiental, graduado pelo Centro Universitário de João Pessoa.

Guilhermina de Melo Terra, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Museologia pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Professora do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Amazonas. 

References

ALMEIDA, Maria Christina Barbosa de. Bibliotecas, arquivos e museus: convergências. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./jun. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/2737/2807. Acesso em: 20 abr. 2024.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 Brasil, 2016.

COELHO NETO, José Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2017.

DÍAZ-JATUF, Julio. Cátedra Libre Bibliotecología Social (CaLiBiSo) en Universidad de Buenos Aires: la extensión universitaria cómo dispositivo de formación en la cooperación y el compromiso. In: JORNADA NACIONAL DE EXTENSIÓN UNIVERSITARIA Y III JORNADAS REGIONALES METROPOLITANAS, 11., 2015, Lanús (Argentina) Anais [...]. Buenos Aires: Universidad Nacional de Lanús, 2015. 10 p. Disponível em: http://eprints.rclis.org/27968/. Acesso em: 11 mar. 2021.

LINDEMANN, Catia Rejane. A busca pela Biblioteconomia social por meio da Ciência da Informação. 2014. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso - (Graduação em Biblioteconomia), Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.

MELO, Priscilla; VIEIRA, Ronaldo. O bibliotecário como agente cultural. São Paulo: AGBOOK, 2012.

MUSSI, Ricardo Fraklin Freitas.; FLORES, Fabio Fernandes.; ALMEIDA, Cláudio Bispo. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 11 nov. 2023.

ROSA, Anelise Jesus Silva da. A prática de ação cultural em bibliotecas. Revista ACB, Florianópolis, v. 14, n. 2, 372-371, 2009. Disponível em: http://revistaacbsc.org.br/cgi-sys/suspendpage.cgi. Acesso em: 2 mar. 2013.

SALVADORI, Maria Ângela Borges. História, ensino e patrimônio. Araraquara: Junqueira & Marin, 2008.

TEIXEIRA, Cláudia Adriana Rocha. A educação patrimonial no ensino de história. BIBLOS - Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 22, n. 1, p. 199-211, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/23651. Acesso em: 11 nov. 2023.

TERRA, Guilhermina de Melo. Atuação do museu enquanto sistema aberto: uma realidade possível. 2013. 372 f. Tese - (Doutorado em Museologia), Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, 2013.

Published

2024-12-26

How to Cite

Silva , D. M. da, Silva , K. V. da, Nunes Pires de Oliveira , T., Sousa , V. F. de L., & Terra, G. de M. (2024). Interculturality library and museum: a case study of the Sesc Ler Goiana unit on cultural actions to strengthen local heritage. Ciência Da Informação Em Revista, 11, e18581. https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e18581

Issue

Section

Artigos | Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.