Interculturality library and museum
a case study of the Sesc Ler Goiana unit on cultural actions to strengthen local heritage
DOI:
https://doi.org/10.28998/cirev.2024v11e18581Keywords:
Sesc Ler Goiana Library, Maximiano Campos Sacred Art Museum, Interculturality, cultural actions, Heritage educationAbstract
The aim of this article is to list the socio-educational and cultural activities carried out by the Sesc Ler Goiana Library and the Maximiano Campos Museum of Sacred Art, highlighting, above all, the intercultural activities carried out to make their spaces more dynamic and bring them closer to their users, and analyzing whether these activities contribute to the territory where both facilities are located, the municipality of Goiana, in Pernambuco, Brazil, from the perspective of strengthening cultural heritage. The theoretical context deals with the concepts of culture and cultural action in libraries. Methodologically, it is characterized as exploratory-descriptive research, based on a case study, which focused on the actions developed jointly by the information equipment of the Sesc Ler Goiana unit, from 2019 to 2023. The results of the research show that both have fulfilled their role as equipment for promoting culture, literature and leisure. The conclusion is that it is possible for information professionals to act as cultural agents, building ways to bring different audiences closer to the Library and Museum
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Christina Barbosa de. Bibliotecas, arquivos e museus: convergências. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./jun. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/view/2737/2807. Acesso em: 20 abr. 2024.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 Brasil, 2016.
COELHO NETO, José Teixeira. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 2017.
DÍAZ-JATUF, Julio. Cátedra Libre Bibliotecología Social (CaLiBiSo) en Universidad de Buenos Aires: la extensión universitaria cómo dispositivo de formación en la cooperación y el compromiso. In: JORNADA NACIONAL DE EXTENSIÓN UNIVERSITARIA Y III JORNADAS REGIONALES METROPOLITANAS, 11., 2015, Lanús (Argentina) Anais [...]. Buenos Aires: Universidad Nacional de Lanús, 2015. 10 p. Disponível em: http://eprints.rclis.org/27968/. Acesso em: 11 mar. 2021.
LINDEMANN, Catia Rejane. A busca pela Biblioteconomia social por meio da Ciência da Informação. 2014. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso - (Graduação em Biblioteconomia), Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014.
MELO, Priscilla; VIEIRA, Ronaldo. O bibliotecário como agente cultural. São Paulo: AGBOOK, 2012.
MUSSI, Ricardo Fraklin Freitas.; FLORES, Fabio Fernandes.; ALMEIDA, Cláudio Bispo. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 11 nov. 2023.
ROSA, Anelise Jesus Silva da. A prática de ação cultural em bibliotecas. Revista ACB, Florianópolis, v. 14, n. 2, 372-371, 2009. Disponível em: http://revistaacbsc.org.br/cgi-sys/suspendpage.cgi. Acesso em: 2 mar. 2013.
SALVADORI, Maria Ângela Borges. História, ensino e patrimônio. Araraquara: Junqueira & Marin, 2008.
TEIXEIRA, Cláudia Adriana Rocha. A educação patrimonial no ensino de história. BIBLOS - Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, v. 22, n. 1, p. 199-211, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/23651. Acesso em: 11 nov. 2023.
TERRA, Guilhermina de Melo. Atuação do museu enquanto sistema aberto: uma realidade possível. 2013. 372 f. Tese - (Doutorado em Museologia), Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Os autores são detentores dos direitos autorais e concedem à Ciência da Informação em Revista o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons 4.0 Internacional.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Ciência da Informação em Revista se reserva o direito de realizar, nos originais, verificação da (in)existência de plágio, utilizando, para tanto, o auxílio de software ou outro meio de detecção de plágio em suas diferentes manifestações.
O periodido reserva ainda o direito de realizar, nos originais, alterações de caráter normativo e gramatical, visando à manutenção de padrão, respectivamente, na estrutura e na norma culta da língua adotada.
As provas finais, em nenhum momento, serão enviadas aos autores, sendo diretamente publicadas.
Os originais, em nenhuma circunstância, serão devolvidos aos autores.
A opinião emitida pelos autores é de sua inteira e exclusiva responsabilidade.
Os autores que tiverem seus trabalhos submetidos e publicados concordam que mantêm os respectivos direitos autorais e concedem à Ciência da Informação em Revista o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.