The role of university extension in promoting gender equity

Authors

  • Cristiana Carina Barros Lima Dantas Bittencourt UFAL - Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19377

Keywords:

gender; stereotype threat; university extension.

Abstract

Structural inequalities affect women's access to and retention in higher education, especially in Brazil, where social markers such as gender, race, and class still strongly influence academic trajectories. This study aims to understand, based on the literature, how university extension programs can promote gender equity and contribute to the critical education of students. The methodology adopted was a systematic literature review in the SciELO database, using the descriptors “gender” and “university extension,” filtered for publications in Portuguese, Brazilian, and from the last five years. After screening, four articles were selected and analyzed. The results highlight extension projects focused on supporting women in vulnerable situations, promoting mental health, valuing marginalized knowledge, and encouraging female participation in fields such as engineering. It is concluded that extension can serve as a bridge between university and community, fostering inclusion and social justice.

Downloads

Author Biography

Cristiana Carina Barros Lima Dantas Bittencourt, UFAL - Universidade Federal de Alagoas

Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Alagoas. Mestra em Saúde Coletiva.

References

ALMEIDA, Tania Mara Campos de; BRASIL, Katia Tarouquella; VIANA, Dianne Magalhães; LISNIOWSKI, Simone; GANEM, Valérie. A passos largos: meninas da periferia rumo à universidade e seus dilemas psicossociais. Sociedade e Estado, v. 35, n. 1, p. 105–123, jan./abr. 2020.

MONZELI, Graziela Aparecida; BRAGA, Isabela Fernandes; GOES, Juliana Sampaio; SILVA, Daniela Andrade; MARQUES, Larissa Zambon Muniz; ANGELO, Silmara Maria Watanabe; MONTEIRO FILHO, Edmur Luiz de Oliveira; BATISTA, Maria Cecília Minayo Dias. Terapia ocupacional social, gêneros e sexualidades dissidentes: experiências a partir da extensão universitária. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 31, e3390, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoRE259533901. Acesso em: 26 mar. 2025.

PACTO GLOBAL. ODS e Agenda 2030. 2025. Disponível em: https://www.pactoglobal.org.br/ods-e-agenda-2030/. Acesso em: 25 mar. 2025.

PENNINGTON, C. R.; HEIM, D.; LEVY, A. R.; LARKIN, D. T. Twenty years of stereotype threat research: a review of psychological mediators. PLoS One, v. 11, n. 1, e0146487, 11 jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0146487.

SANTOS, J. M. dos et al. Discussões de gênero na formação de pesquisadores em saúde: um relato de experiência. Interface (Botucatu), v. 25, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/nmZQbTQYQQRMbMdBBMWXJvN/. Acesso em: 25 mar. 2025.

SPAZIANI, Raquel Baptista. Mulheridades em projetos de extensão na Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 44, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003267916. Acesso em: 26 mar. 2025.

TERRA, Maria Fernanda. Competências na formação em saúde a partir da assistência às mulheres em situação de violência na extensão universitária. Physis, v. 33, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-7331202333068. Acesso em: 26 mar. 2025.

Published

2025-06-02 — Updated on 2025-06-03

Versions

How to Cite

Barros Lima Dantas Bittencourt, C. C. (2025). The role of university extension in promoting gender equity. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(23). https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19377 (Original work published June 2, 2025)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.