DUCATION AND SOCIAL REINTEGRATION OF YOUTH IN THE SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM AT THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE REPORT
DUCATION AND SOCIAL REINTEGRATION OF YOUTH IN THE SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM AT THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19367Keywords:
Extensão Universitária, Socioeducação, Relato de Experiência, Acesso à Universidade, EducaçãoAbstract
Abstract:This experience report describes and analyzes the visit made to the Superintendence of Socio-Educational Measures by students from the Administration and Nursing courses at the Federal University of Alagoas. The aim was to introduce young people to the various opportunities for entering university. The study is a descriptive experience report, the result of collaboration between the “National Socio-Educational Care Plan” of the Ministry of Human Rights and Citizenship and “University Access and Quotas” at Universidade Federal de Alagoas. The visit took place in July 2024 and included presentations on university, admission procedures, quota policies and the relevance of education for the quality of life of adolescents in conflict with the law. The experience allowed us to reflect on the young people's potential, as well as identifying the need for future visits to strengthen the link with higher education. The experience was enriching, highlighting the importance of education as a means of social inclusion and changing the life trajectory of vulnerable young people. The report emphasizes the importance of initiatives that encourage the development of skills and the social reintegration of these young people, showing that university extension actions are essential for establishing a connection between academia and society. Keywords: Socio-education; Experience Report; University Access; Extension; Education
Downloads
References
BONATTO, V. P.; FONSECA, D. C.. SOCIOEDUCAÇÃO: ENTRE A SANÇÃO E A PROTEÇÃO. Educação em Revista, v. 36, p. e228986, 2020. Acesso em 31 jul. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 11 out. 2024.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1990. Acesso em 30 jul. 2024.
BRASIL. Lei Nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase).Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2012. Acesso em 29 jul. 2024.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Levantamento Nacional SINASE 2023. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/levantamento-nacional-sinase-2023. Acesso em 30 jul. 2024.
FUNDAC. FUNDAÇÃO DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE. Programa de Apoio e Acompanhamento ao Egresso. Salvador, Bahia. 2019. Disponível em: http://www.fundac.ba.gov.br/wp-content/uploads/2019/11/PROJETO-PAEG-FINAL-1.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.
FUNASE. FUNDAÇÃO DE ATENDIMENTO SOCIOEDUCATIVO DE PERNAMBUCO. Socioeducandos da Funase ingressam no ensino superior. Disponível em: https://www.funase.pe.gov.br/11-blog/4375-socioeducandos-da-funase-ingressam-no-ensino-superior. Acesso em: 11 out. 2024.
KOGLIN, Terena Souza da Silva; KOGLIN, João Carlos de Oliveira. A importância da extensão nas universidades brasileiras e a transição do reconhecimento ao descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 10, n. 2, p. 71-78, mai.-ago. 2019. Acesso em 16 out. 2024.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. PNUD apoia serviço de reinserção de egressos do sistema prisional. 2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/201073-pnud-apoia-servi%C3%A7o-de-reinser%C3%A7%C3%A3o-de-egressos-do-sistema-prisional. Acesso em: 9 out. 2024.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práx. Educ., Vitória da Conquista , v. 17, n. 48, p. 60-77, out. 2021 . Acesso em 06 ago. 2024.
SANTOS, Ana Carolina Sabino dos; GUIMARÃES, Aline; SILVA, Heloisa Teixeira da; ALVES, Sandra de Souza. A educação como possibilidade de transformação e ressocialização dentro do sistema carcerário. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, nº 19, 23 de maio de 2023. Acesso em: 10 out. 2024.
SILVA, E. B. F. D. L.; ALBERTO, M. DE F. P.; COSTA, C. S. DA S.. SOCIOEDUCAÇÃO: concepções teóricas no contexto das medidas socioeducativas. Caderno CRH, v. 35, p. e022047, 2022. Acesso em 30 jul. 2024.
SSPS. SECRETARIA DA SEGURANÇA PÚBLICA DO RIO GRANDE DO SUL. Socioeducando atendido pela Fase inicia curso superior na Região das Missões. 2024. Disponível em: https://ssps.rs.gov.br/socioeducando-atendido-pela-fase-inicia-curso-superior-na-regiao-das-missoes. Acesso em: 9 out. 2024.
UNESCO, OEI, AECID. Educação em prisões na América Latina: direito, liberdade e cidadania. Brasília 2009. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000162643_por. Acesso em: 11 out. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.