DUCATION AND SOCIAL REINTEGRATION OF YOUTH IN THE SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM AT THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE REPORT

DUCATION AND SOCIAL REINTEGRATION OF YOUTH IN THE SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM AT THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Laura Danielly do Bonfim Castro Universidade Federal de Alagoas
  • Gessica Carolina Alves de Lima Universidade Federal de Alagoas
  • Hyandra Kalina Silva de Carvalho Gama Universidade Federal de Alagoas
  • Ana Mirelle dos Santos Universidade Federal de Alagoas
  • Ana Carolina Santana Vieira Universidade Federal de Alagoas
  • Gustavo Madeiro da Silva Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19367

Keywords:

Extensão Universitária, Socioeducação, Relato de Experiência, Acesso à Universidade, Educação

Abstract

Abstract:This experience report describes and analyzes the visit made to the Superintendence of Socio-Educational Measures by students from the Administration and Nursing courses at the Federal University of Alagoas. The aim was to introduce young people to the various opportunities for entering university. The study is a descriptive experience report, the result of collaboration between the “National Socio-Educational Care Plan” of the Ministry of Human Rights and Citizenship and “University Access and Quotas” at Universidade Federal de Alagoas. The visit took place in July 2024 and included presentations on university, admission procedures, quota policies and the relevance of education for the quality of life of adolescents in conflict with the law. The experience allowed us to reflect on the young people's potential, as well as identifying the need for future visits to strengthen the link with higher education. The experience was enriching, highlighting the importance of education as a means of social inclusion and changing the life trajectory of vulnerable young people. The report emphasizes the importance of initiatives that encourage the development of skills and the social reintegration of these young people, showing that university extension actions are essential for establishing a connection between academia and society. Keywords: Socio-education; Experience Report; University Access; Extension; Education

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Author Biographies

Laura Danielly do Bonfim Castro, Universidade Federal de Alagoas

Técnica em edificações pelo IFAL (2022), cursando administração na Faculdade de Economia Administração e Contabilidade (FEAC) - UFAL. Foi bolsista do projeto "Acesso à Universidade e Cotas: Ações em Instituições Públicas de Ensino Médio" (2023-2024). Atua como monitor da disciplina de Comportamento Organizacional. Com grande interesse em pesquisas voltadas para políticas públicas, políticas de inclusão, educação, teorias das organizações, análise organizacional, gestão de processos e estudo de organizações não empresariais.

Gessica Carolina Alves de Lima, Universidade Federal de Alagoas

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), pós-graduada em Português e Literatura pela FAVENI e atualmente cursando Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FEAC UFAL).

Hyandra Kalina Silva de Carvalho Gama, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Administração pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e graduanda em Direito pelo Centro Universitário Tiradentes de Alagoas (UNIT).

Ana Mirelle dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Alagoas (PPGENF/UFAL). Enfermeira pela Universidade Federal de Alagoas (2024). Participante do Grupo de Pesquisa AISCA - Atenção Integral à Saúde da Criança e do Adolescente (CNPq/EENF/UFAL). Atuando na seguinte área: Desenvolvimento integral na Primeira Infância

Ana Carolina Santana Vieira, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Alagoas (2017). Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Alagoas (2014). Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Alagoas (2004). Professora Adjunta do Curso de Enfermagem da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Gustavo Madeiro da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Alagoas (2002), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2004) e doutorado em Prospectiva e Estratégia em Administração pelo Conservatoire National des Arts et Metiers - Paris (2008). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Estudos Organizacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: associações civis, participação, controle social, cultura, gestão pública.

References

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Published

2025-07-01

How to Cite

Castro, L. D. do B., Alves de Lima, G. C., Gama, H. K. S. de C., Santos, A. M. dos, Vieira, A. C. S., & Silva, G. M. da. (2025). DUCATION AND SOCIAL REINTEGRATION OF YOUTH IN THE SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM AT THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE REPORT: DUCATION AND SOCIAL REINTEGRATION OF YOUTH IN THE SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM AT THE UNIVERSITY: AN EXPERIENCE REPORT. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(23). https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19367

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