A CASE STUDY ON THE USE OF SOCIAL MEDIA TO PROMOTE THE SERVICES OF THE UNIVERSITY PHARMACY OF UFAL.

A CASE STUDY ON THE USE OF SOCIAL MEDIA TO PROMOTE THE SERVICES OF THE UNIVERSITY PHARMACY OF UFAL.

Authors

  • Estela Cavalcante Maranaldo Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Thiago Lana Toledo Universidade Federal de Alagoas
  • Camila Braga Dornelas Universidade Federal de Alagoas
  • Valter Alvino Universidade Federal de Alagoas
  • Daniel Silva Fortes Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19536

Keywords:

saúde, Extensão Universitária, Extensão, Farmácia Universitária, Farmácia, Comunicação, Marketing Digital

Abstract

Abstract: The University Pharmacy (FarUni), also known as the School Pharmacy, is an establishment linked to educational institutions that plays an essential role in the training of Pharmacy students. It is a unique practice environment that combines teaching with practice, in addition to offering services to the community. However, in the current era, where technology is the basis of communication, for its performance to be effective and aligned with this context, it is essential to have strategic communication capable of informing and engaging the target audience about its importance and services. In view of this, this extension project aimed to structure guidelines for the dissemination of the services of FarUni at UFAL, using digital marketing as the main tool. To this end, a qualitative research was carried out addressing the strategies in social media in different profiles of University Pharmacies and in scientific articles, using as keywords: University Pharmacy, social media, Digital Marketing, in the following databases: Google scholar and Scielo. Based on this data, as the main results, audiovisual materials, designs, and strategic planning were developed aimed at the future implementation of digital communication at FarUni. The materials produced have not yet been made public, as the institution is not yet operational, but as they are the result of strategic planning, they are an important milestone for all new materials to be produced, serving as a basis for guidance for future scholarship holders and interns. Thus, this project contributes both to the organization of the institution's digital communication and to the training of future students and the public that will benefit. Keywords: University Pharmacy. Extension. Communication. Health. Digital Marketing.

Downloads

Author Biographies

Estela Cavalcante Maranaldo Silva, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Farmácia (Faculdade de Farmácia) pela Universidade Federal de Alagoas

Thiago Lana Toledo , Universidade Federal de Alagoas

Graduando em Relações Públicas (Faculdade de Relações Públicas) pela Universidade Federal de Alagoas

Camila Braga Dornelas , Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Ciência e Tecnologia de Polímeros (IMA, UFRJ), Professora da Universidade Federal de Alagoas

Valter Alvino, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Química e Biotecnologia (IQB, UFAL), Professor da Universidade Federal de Alagoas

Daniel Silva Fortes , Universidade Federal de Alagoas

Mestre em Ciências (IQB, UFAL), Farmacêutico da Universidade Federal de Alagoas

References

ALMEIDA E ALMEIDA, Marília de. A promoção da saúde nas mídias sociais – uma análise do perfil do Ministério da Saúde no twitter. 2012. 16 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)–Faculdade de Informação e Comunicação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.

BRASIL. Nota Técnica DAES/INEP nº 008, de 4 de março de 2015. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação presencial e a distância. Ministério da Educação. Instituto Nacional de estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira-INEP [Internet]. Brasília, DF: 2015 [Acesso em 28 mar 2025]. Disponível em: http:// http://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Nota-Tecnica-008-2015.pdf

BRASIL. Conselho Federal de Farmácia. Resolução nº 610, de 20 de março de 2015.

Dispõe sobre as atribuições do farmacêutico na farmácia universitária e dá outras

providências., Brasília, 2015.

(CFF). Conselho Federal de Farmácia. Resolução nº 610, de 20 de março de 2015. Dispõe sobre as atribuições do farmacêutico na farmácia universitária e dá outras providências. Brasília, DF: Conselho Federal de Farmácia; 2015.

EDUARDO DE OLIVEIRA PEREIRA, Carlos; CANÇADO ARAÚJO BARROS, Michelle; HENRIQUE FERREIRA BAMBIRRA, Eduardo; ETIELLY TEIXEIRA SANTOS, Iderson; FAGUNDES COSTA, Isabela; CHEMELLO, Clarice. Perfil das Farmácias Universitárias no Brasil: um estudo transversal. Scientia Plena, [S. l.], v. 21, n. 2, 2025. DOI: 10.14808/sci.plena.2025.024501. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/7839. Acesso em: 28 mar. 2025.

(FNFU). Fórum Nacional de Farmácias Universitárias. Farmácia universitária: padrões mínimos. Goiânia: Gráfica/ UFG, 2017.

(FNFU). Fórum Nacional de Farmácias Universitárias. Regimento do Fórum Nacional de Farmácias Universitárias, 3 junho de 2015. Dispõe sobre a missão, visão e valores e o regimento do Fórum Nacional de Farmácia Universitária.

NUNES, Alexandre Morais. A importância da comunicação com profissionais de saúde: o olhar dos usuários na atenção primária à saúde no interior de Portugal. Saúde em Redes, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 113–121, 2020.

SILVA, H. G. C.; ALENCAR, T. de O. S. FARMÁCIA UNIVERSITÁRIA E FORMAÇÃO FARMACÊUTICA: ANÁLISE DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO SUPERIOR. Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva, [S. l.], v. 3, p. e13593, 2022.

VIEIRA, Bruna de Souza; RODRIGUES NETO, Edilson Martins; VASCONCELOS, Leina Mércia de Oliveira; DE ALMEIDA MELO, Maria Mayalle; DE LIMA, Joelson Pinheiro; FREITAS DOS SANTOS, Sandna Larissa; NOGUEIRA TORRES BARROS, Karla Bruna. A importância da Farmácia Universitária frente aos serviços clínicos prestados à comunidade. Revista Sustinere, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 321–336, 2019.

Published

2025-05-16

How to Cite

Cavalcante Maranaldo Silva, E., Lana Toledo , T., Braga Dornelas , C., Alvino, V., & Silva Fortes , D. (2025). A CASE STUDY ON THE USE OF SOCIAL MEDIA TO PROMOTE THE SERVICES OF THE UNIVERSITY PHARMACY OF UFAL.: A CASE STUDY ON THE USE OF SOCIAL MEDIA TO PROMOTE THE SERVICES OF THE UNIVERSITY PHARMACY OF UFAL. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(23). https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19536

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.