Multidisciplinary monitoring as an incentive to teaching in nursing: main contributions

Multidisciplinary monitoring as an incentive to teaching in nursing: main contributions

Authors

  • José Eduardo Ferreira Dantas Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
  • Beatriz Domingos Silva Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
  • Josefa Yolanda Vitório Costa Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
  • Christiane Cavalcante Feitoza Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca
  • Danielly Cantarelli de Oliveira Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v21.18343

Keywords:

Education Nursing, Students Nursing, Teaching

Abstract

Academic monitoring has been part of Brazilian higher education since the 20th century, but the multidisciplinary modality is still recent. The aim of this study is to report on the experience of nursing students, as monitors, in multidisciplinary monitoring activities in the first cycles of the course, emphasizing the contributions to academic training and encouraging teaching. This is a descriptive study, with a qualitative approach, of the experience report type, addressing the actions developed between October 2021 and December 2022. The monitoring program was based on eight actions: weekly planning; preparation of teaching materials; practical monitoring in laboratories; pedagogical games/dynamics; on-call questions; assistance to teachers; participation in practical and theoretical classes; and general reviews. As a result, the monitors got closer to the pedagogical aspect of the course, understood the teaching work process, improved their didactics and multidisciplinary knowledge, linking them to care practice.

Downloads

Author Biographies

José Eduardo Ferreira Dantas, Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

Enfermeiro Generalista. Pesquisador do Trabalho em Enfermagem.

Beatriz Domingos Silva, Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

Enfermeira cursando Residência multiprofissional em Saúde Mental.

Josefa Yolanda Vitório Costa, Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

Enfermeira Generalista. Pesquisadora do Sono e da Qualidade do Sono.

Christiane Cavalcante Feitoza, Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

Odontóloga e Doutora em Biotecnologia. Professora Adjunta do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Alagoas.

Danielly Cantarelli de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca

Biomédica e Doutora em Medicina Tropical. Professora Adjunta do Curso de Bacharelado em Enfermagem da Universidade Federal de Alagoas.

References

BARBOSA, Verônica Das Neves; MARINHO DE AMORIM, Rebeca; BRITTO RIBEIRO DE JESUS, Patrícia; PEREIRA DA SILVA, Wanderson; PIRES SILVA, Rafael; CABRAL PEREIRA DA COSTA, Carolina. O uso das tecnologias da informação e comunicação na monitoria acadêmica de enfermagem com base na metodologia ativa. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, [S. l.], v. 13, p. 1–10, 2023.

BOTELHO, Laís Vargas; LOURENÇO, Ana Eliza Port; LACERDA, Maria Gouvêa De; WOLLZ, Larissa Escarce Bento. Monitoria acadêmica e formação profissional em saúde: uma revisão integrativa. ABCS Health Sciences, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 67–74, 2019.

BRASIL. Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 24 abr. 2024.

BRASIL. Sistema e-mec: Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. 2023. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 22 abr. 2024.

DANTAS, José Eduardo Ferreira; SILVA, Beatriz Domingos; FEITOZA, Christiane Cavalcante. O USO DE MÚLTIPLAS TENDÊNCIAS PEDAGÓGICAS DURANTE A CONDUÇÃO DA MONITORIA ACADÊMICA: RELATO DE EXPERIÊNCIA. In: Anais do IV Seminário Institucional de Monitoria: Monitor inspirando monitor. Maceió: UFAL, PROGRAD, 2022 p. 247–248.

DANTAS, Otilia Maria. Monitoria: fonte de saberes à docência superior. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [S. l.], v. 95, n. 241, p. 567–589, 2014.

DONOSO, Miguir Terezinha Vieccelli; DONOSO, Maria Daniela Vieccelli. O cuidado e a enfermagem em um contexto histórico. Revista de Enfermagem da UFJF, v. 2, n. 1, 2016.

LEAL, Juliana Alves Leite. Processo de trabalho da enfermeira em diferentes países. 2016. 140fls. Tese (Doutorado em Enfermagem) – Escola de Enfermagem da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências Pedagógicas na prática escolar. Democratização da escola pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos, [S. l.], p. 16, 1994.

MACHADO, Maria Helena. Perfil da enfermagem no Brasil: relatório final. Rio de Janeiro: NERHUS - DAPS - ENSP/Fiocruz, 2017. 748 p.

MORANO, Domingos Antônio Clemente Maria Silvio. Convergência entre gamificação e metodologias ativas: ferramentas no ensino de anatomia humana. 2021. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Morfofuncionais) - Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.

PEREIRA, Poliana Francibele de Oliveira; FIUZA, Patricia Jantsch; LEMOS, Robson Rodrigues. Aprendizado baseado em Jogos digitais no ensino de Anatomia utilizando gamificação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Criar Educação, [S. l.], v. 8, n. 1, 2019.

PERES, Maria Angélica de Almeida Filho; ANTONIO JOSÉ DE ALMEIDA PAIM, Lygia. Historicidade da enfermagem nos espaços de poder. Hist. enferm., Rev. eletronica, p. 83-94, 2014.

RIBEIRO-BARBOSA, Juliana Costa; SILVA, Gilberto Tadeu Reis da; BACKES, Vânia Marli Schubert; VIEIRA, Silvana Lima; CHAVES, Manuel Carlos Rodrigues Fernandes; PAIVA, Juliana Maciel Machado. Training-professional profile of nurses teaching at the Technical Schools of the Unified Health System. Revista Brasileira de Enfermagem, [S.l.], v. 75, n. 2, p. 1-8, 2022.

SANNA, Maria Cristina. Os processos de trabalho em Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, [S. l.], v. 60, n. 2, p. 221–224, 2007.

SGARBI, Aniandra Karol Gonçalves; MARQUES, Mayara Paula da Silva; CALÇAS, Ingrith Raphaelle Rodrigues; MISSIO, Lourdes. Formação do enfermeiro para a docência no ensino técnico em enfermagem. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 6, n. 17, p. 44–65, 2015.

TROMBETTA FRANCO, Miriam; FERNANDES, Morgana Carollo Fernandes; FERNANDES MILLÃO, Luzia. Perfil de enfermeiros-professores da educação profissional técnica de nível médio em enfermagem. Saúde Coletiva (Barueri), [S. l.], n. 56, p. 3164–3175, 2020.

Published

2025-02-12

How to Cite

Dantas, J. E. F., Silva, B. D., Costa, J. Y. V., Feitoza, C. C., & Oliveira, D. C. de. (2025). Multidisciplinary monitoring as an incentive to teaching in nursing: main contributions : Multidisciplinary monitoring as an incentive to teaching in nursing: main contributions . REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(21). https://doi.org/10.28998/rexd.v21.18343

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.