EDUCATION IN MOTION: AFRO DANCE AS A PEDAGOGICAL TOOL IN THE FIGHT AGAINST RACISM

Authors

  • Jakson de Jesus dos Santos Lima UFAL - Universidade Federal de Alagoas
  • Radija Barros Xavier Universidade Federal de Alagoas
  • Diostenys Santos Silva Universidade Federal de Alagoas
  • Gustavo Manoel Silva Gomes Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19371

Keywords:

Racism; Religious Racism; Academic Extension; Afro Dance; Education.

Abstract

In this expanded summary, we share our experience in university extension in the high backlands of Alagoas, as scholarship holders/dancers of the Cultural Equipment of the Federal University of Alagoas, Grupo de Cultura Negra Abí Axé Egbé, founded in 2013, with the objectives of demonstrating how Afro dance acts as a pedagogical space of resistance to racism, especially religious racism; of demystifying discriminatory stereotypes; and of promoting a transformative dialogue through art. We begin with a theoretical analysis, addressing concepts such as academic extension (Paulo, 2013), racism (Almeida, 2019) and religious racism (Nogueira, 2019), in addition to presenting the Abí Axé Egbé group (Gomes; Santos, 2019). We then explore how Afro dance establishes itself as a pedagogical expression in confronting racism, integrating multiple languages ​​and knowledge. We also discussed some Afro dance steps, the representation of the orishas in shows and their importance in the construction of identity and black culture.

Downloads

Author Biographies

Jakson de Jesus dos Santos Lima, UFAL - Universidade Federal de Alagoas

Universidade Federal de Alagoas – Campus do Sertão/BRASIL; Graduado em Licenciatura em Geografia; membro do Equipamento Cultural Abí Axé Egbé, pesquisador das relações étnico-raciais.

Radija Barros Xavier , Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Licenciatura em História; membra do Equipamento Cultural Abí Axé Egbé, pesquisadora das relações étnico-raciais.

Diostenys Santos Silva, Universidade Federal de Alagoas

Graduando em Licenciatura em Geografia; membro do Equipamento Cultural Abí Axé Egbé, pesquisador das relações étnico-raciais.

Gustavo Manoel Silva Gomes, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação. Professor do Curso de Licenciatura em História. Diretor do Equipamento Cultural Abí Axé Egbé. Pesquisador das relações éntico-raciais.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. 3ª reimpressão. São Paulo: Ed. Pólen, 2019. 264 p.

NOGUEIRA, Sidnei. Intolerância Religiosa. São Paulo: Editora Pólen, 2020. 160 p.

OYEWÙMÍ, Oyèrónké. The Invention of Women: Making an Afrian Sense of Western Gender Discourses. Minneapolis: University os Minnesota, 1997.

PAULA. João. A extensão universitária: história, conceitos e propostas. Interfaces – Revista de Extensão, Belo Horizonte, v. 01, n 01, 2013.

SANTOS, Ellen Cirilo; Gomes, Gustavo Manoel da Silva. Ser(tão) negro com o Abí Axé Egbé: estudos e pesquisas interdisciplinares sobre as presenças negras no sertão alagoano. Maceió: Edufal, 2019. 199 p.

Published

2025-05-16

How to Cite

dos Santos Lima, J. de J., Barros Xavier , R., Santos Silva, D., & Silva Gomes, G. M. (2025). EDUCATION IN MOTION: AFRO DANCE AS A PEDAGOGICAL TOOL IN THE FIGHT AGAINST RACISM. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(23). https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19371

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.