You and CITox - Ufal on the “Drug Trail”: playing and building knowledge for health care

Authors

  • Weverton Silva Rodrigues Universidade Federal de Alagoas - Ufal
  • Marcos Antônio de Lima Tavares Filho Universidade Federal de Alagoas - Ufal
  • Amanda Gabrielly Tenório Venâncio Universidade Federal de Alagoas - Ufal
  • João Pedro Oliveira Palmeira De Souza Universidade Federal de Alagoas - Ufal
  • Idalina Vitória da Silva Universidade Federal de Alagoas - Ufal
  • Daniel Augusto Monteiro de Barros Universidade Federal de Alagoas - Ufal
  • Maria Aline Barros Fidelis de Moura Universidade Federal de Alagoas - Ufal

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19425

Keywords:

Health education. Psychoactive substances. Extension. Experimental games. Health.

Abstract

This article aims to report the action “You and CITox - Ufal on the “Drug Trail”: playing and building knowledge for health care”, carried out during the Extension and Culture Week - SEMAEXC, 2024, whose objective was to promote the learning experience about psychoactive substances with high school students, through the educational game “Drug Trail”, to carry out a health education action, with an emphasis on harm reduction and mental health promotion, about the risks associated with the use of legal and illegal psychoactive substances, in addition to explaining the means of treatment for people with drug addiction, offered by the Unified Health System (SUS). This is an experience report with a qualitative and descriptive approach about the implementation of a workshop carried out through expository-dialogued and interactive dynamics, promoted from a pedagogical game with high school students from the Escola Estadual Onélia Campelo. The experience highlighted the importance of continuing educational actions with this approach, considering that the dissemination of strategic health information and, specifically, the popularization of scientific information about the use of psychoactive substances, their risks and toxicological damages can directly contribute to the making of more conscious and safe decisions by adolescents, in addition to motivating them to become multipliers of this information. Playing “Drug Trail” with the CITox – Ufal team was an experience of knowledge exchange and practical, creative and interactive learning. The accessible and enlightening dialogue between high school students and extension workers from the UFAL Pharmacy course, through the CITox pedagogical proposal, enabled the dissemination of strategic health information, in a playful, dynamic way and based on scientific evidence.

Downloads

Author Biographies

Weverton Silva Rodrigues, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Farmacêutico e mestrando do PPG em Ciências Farmacêuticas - Ufal.

Marcos Antônio de Lima Tavares Filho, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Estudante de Farmácia. Bolsista PROFAEX-PROEXC-Ufal.

Amanda Gabrielly Tenório Venâncio, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Estudante de Farmácia. Extensionista CITox-Ufal.

João Pedro Oliveira Palmeira De Souza, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Estudante de Farmácia. Extensionista CITox-Ufal.

Idalina Vitória da Silva, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Estudante de Farmácia. Extensionista CITox-Ufal.

Daniel Augusto Monteiro de Barros, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Coorientador. Relações Públicas. Doutor. Docente do ICHCA – Ufal.

Maria Aline Barros Fidelis de Moura, Universidade Federal de Alagoas - Ufal

Orientadora. Farmacêutica.  Coordenadora do CITox. Professora  titular do ICF – Ufal.

References

AGÊNCIA GOV. Dependência química é doença e tem tratamento. Disponível em: <https://agenciagov.ebc.com.br/noticias/202402/dependencia-quimica-e-doenca-e-tem-tratamento>. Acesso em: 30 mar. 2025.

ELICKER, E. ET AL. Uso de álcool, tabaco e outras drogas por adolescentes escolares de Porto Velho-RO, Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 24, n3, p. 399-410, jul./set. 2015. Doi: 10.5123/S1679-49742015000300006.

JUNIOR, R. Z.; ANDRADE, M. DE F. R.; APARÍCIO, A. S. M. Os alunos do ensino médio e a universidade: quais as suas expectativas? Atos de Pesquisa em Educação, v. 16, p. 8684, 12 jul. 2021.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. PeNSE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/svsa/inqueritos-de-saude/pense>. Acesso em: 30 mar. 2025.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Rede de Atenção Psicossocial (RAPS). Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saes/desmad/raps>. Acesso em: 30 mar. 2025.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33. 2015 Disponível em: <https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2025.

PAZ, F. M. et al. Promoção de saúde escolar e uso de drogas em escolares no Sul do Brasil. Revista de Saúde Pública, v. 52, p. 58, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2018052000311.

PEREIRA, J. et al. Avaliando uma experiência: a importância da universidade brasileira “abrir as suas portas”. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conapesc/2019/TRABALHO_EV126_MD4_SA14_ID1518_01082019215626.pdf>. Acesso em: 30 mar. 2025.

SAMPAIO, M. L.; JÚNIOR, J. P. B. Entre o enclausuramento e a desinstitucionalização: a trajetória da saúde mental no Brasil. Trab. educ. saúde, v.19, jan. 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tes/a/9ZyYcsQnkDzhZdTdHRtQttP/?lang=pt.>. Acesso em: 30 mar. 2025.

Published

2025-05-16 — Updated on 2025-05-19

Versions

How to Cite

Silva Rodrigues, W., de Lima Tavares Filho, M. A., Tenório Venâncio, A. G., Oliveira Palmeira De Souza, J. P., da Silva, I. V., Monteiro de Barros, D. A., & Barros Fidelis de Moura, M. A. (2025). You and CITox - Ufal on the “Drug Trail”: playing and building knowledge for health care. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(23). https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19425 (Original work published May 16, 2025)

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.