EXPLORING ALAGOAS: EXTENSION ACTIVITIES TO PROMOTE AN IMMERSIVE RPG ADVENTURE AND LOCAL CULTURE
EXPLORING ALAGOAS: EXTENSION ACTIVITIES TO PROMOTE AN IMMERSIVE RPG ADVENTURE AND LOCAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19438Keywords:
Extension, Culture, Design, Game, SustainabilityAbstract
Exploring Alagoas: An Immersive RPG Adventure to Promote Local Culture is an extension initiative linked to the Artistic Experiences Program at the Federal University of Alagoas (UFAL). Its goal is to develop a game that values the cultural heritage of Alagoas while raising awareness about the sustainable consumption of non-renewable resources. To expand its impact, extension activities were organized during UFAL’s Extension and Culture Week (SEMAEXC, 2024), promoting the project and engaging the public with the proposed theme. This article discusses the process of conceptualizing the idea, its justifications, the planning of extension activities, and the results achieved.
Downloads
References
ADDAMS, E.; ROLLINGS, A. Fundamentals of game design. New Jersey: Pearson, 2006.
BRANDÃO, J. P. U. Turismo e jogos eletrônicos: a ascensão mercadológica dos videogames como método alternativo de promoção turística. 2023. Monografia (Graduação em Turismo) - Escola de Direito, Turismo e Museologia, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2023.
GALLO, S. N. Jogo como elemento da cultura: aspectos contemporâneos e as modificações na experiência do jogar. Tese (doutorado em Comunicação e Semiótica), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, São Paulo, 2007.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 8 ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
LÖBACH, B. Design Industrial: Bases para a configuração dos produtos industriais. 1 ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2001.
MIRANDA, G. P. de; BECKER, V.; BEZERRA, E. P. Difundindo a cultura oceânica através da aprendizagem baseada em jogos digitais. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 87–105, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/122391. Acesso em: 17 fev. 2024.
MORIGI, V. J. Memória, representações sociais e cultura imaterial. Revista Morpheus - Estudos Interdisciplinares em Memória Social, [S. l.], v. 8, n. 14, 2015. Disponível em: https://seer.unirio.br/morpheus/article/view/4833. Acesso em: 31 mar. 2025.
SANTOS, J. R. dos. A Boêmia de" Kingdom Come: Deliverance": jogos eletrônicos como ferramenta didática no ensino de história medieval. 2018. Monografia (graduação em História) - Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
SOARES, L. O que é o sal-gema, cuja mineração está afundando Maceió?. in: Olhar digital. Maceió, 09 de dez. de 2023. Disponível em: https://olhardigital.com.br/2023/12/09/ciencia-e-espaco/o-que-e-o-sal-gema-cuja-mineracao-esta-afundando-maceio/ . Acesso em: 15 de fev de 2024.
ZIMMERMAN, E. Play as Research: the iteractive design process. In: LAUREL, B. Design Research: methods and perspectives. Cambridge: MIT Press, 2003.
Published
Versions
- 2025-06-03 (2)
- 2025-05-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.