EXPLORING ALAGOAS: EXTENSION ACTIVITIES TO PROMOTE AN IMMERSIVE RPG ADVENTURE AND LOCAL CULTURE

EXPLORING ALAGOAS: EXTENSION ACTIVITIES TO PROMOTE AN IMMERSIVE RPG ADVENTURE AND LOCAL CULTURE

Authors

  • Carolina Santana Locatelli Universidade Federal de Alagoas
  • João Victor Cavalcante Pereira Universidade Federal de Alagoas
  • Maria Alessandra de Oliveira Albuquerque Universidade Federal de Alagoas
  • Layane Nascimento de Araújo Universidade Federal de Alagoas
  • Mariana Petrovana Ferreira Silva Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19438

Keywords:

Extension, Culture, Design, Game, Sustainability

Abstract

Exploring Alagoas: An Immersive RPG Adventure to Promote Local Culture is an extension initiative linked to the Artistic Experiences Program at the Federal University of Alagoas (UFAL). Its goal is to develop a game that values the cultural heritage of Alagoas while raising awareness about the sustainable consumption of non-renewable resources. To expand its impact, extension activities were organized during UFAL’s Extension and Culture Week (SEMAEXC, 2024), promoting the project and engaging the public with the proposed theme. This article discusses the process of conceptualizing the idea, its justifications, the planning of extension activities, and the results achieved.

Downloads

Author Biographies

Carolina Santana Locatelli, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Design, pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, UFAL, participante do Laboratório de Experimentação em Design e membro do projeto de extensão Explorando Alagoas: uma aventura imersiva de RPG para promover a cultura local.

João Victor Cavalcante Pereira, Universidade Federal de Alagoas

Graduando em Design, pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, UFAL, participante do Laboratório de Experimentação em Design e membro do projeto de extensão Explorando Alagoas: uma aventura imersiva de RPG para promover a cultura local.

Maria Alessandra de Oliveira Albuquerque, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Design pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, UFAL, membro do projeto de extensão Explorando Alagoas: uma aventura imersiva de RPG para promover a cultura local.

Layane Nascimento de Araújo, Universidade Federal de Alagoas

professora adjunta do curso de Design da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, UFAL, Doutora em Design, coordenadora e orientadora do projeto de extensão Explorando Alagoas: uma aventura imersiva de RPG para promover a cultura local.

Mariana Petrovana Ferreira Silva, Universidade Federal de Alagoas

Professora substituta do curso de Design da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFAL, Mestranda em Ciência da Informação pela UFAL, coorientadora do projeto de extensão Explorando Alagoas: uma aventura imersiva de RPG para promover a cultura local.

References

ADDAMS, E.; ROLLINGS, A. Fundamentals of game design. New Jersey: Pearson, 2006.

BRANDÃO, J. P. U. Turismo e jogos eletrônicos: a ascensão mercadológica dos videogames como método alternativo de promoção turística. 2023. Monografia (Graduação em Turismo) - Escola de Direito, Turismo e Museologia, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2023.

GALLO, S. N. Jogo como elemento da cultura: aspectos contemporâneos e as modificações na experiência do jogar. Tese (doutorado em Comunicação e Semiótica), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, São Paulo, 2007.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 8 ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

LÖBACH, B. Design Industrial: Bases para a configuração dos produtos industriais. 1 ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2001.

MIRANDA, G. P. de; BECKER, V.; BEZERRA, E. P. Difundindo a cultura oceânica através da aprendizagem baseada em jogos digitais. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 87–105, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/122391. Acesso em: 17 fev. 2024.

MORIGI, V. J. Memória, representações sociais e cultura imaterial. Revista Morpheus - Estudos Interdisciplinares em Memória Social, [S. l.], v. 8, n. 14, 2015. Disponível em: https://seer.unirio.br/morpheus/article/view/4833. Acesso em: 31 mar. 2025.

SANTOS, J. R. dos. A Boêmia de" Kingdom Come: Deliverance": jogos eletrônicos como ferramenta didática no ensino de história medieval. 2018. Monografia (graduação em História) - Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

SOARES, L. O que é o sal-gema, cuja mineração está afundando Maceió?. in: Olhar digital. Maceió, 09 de dez. de 2023. Disponível em: https://olhardigital.com.br/2023/12/09/ciencia-e-espaco/o-que-e-o-sal-gema-cuja-mineracao-esta-afundando-maceio/ . Acesso em: 15 de fev de 2024.

ZIMMERMAN, E. Play as Research: the iteractive design process. In: LAUREL, B. Design Research: methods and perspectives. Cambridge: MIT Press, 2003.

Published

2025-05-30 — Updated on 2025-06-03

Versions

How to Cite

Santana Locatelli, C., Cavalcante Pereira, J. V., de Oliveira Albuquerque, M. A., Nascimento de Araújo, L., & Petrovana Ferreira Silva, M. (2025). EXPLORING ALAGOAS: EXTENSION ACTIVITIES TO PROMOTE AN IMMERSIVE RPG ADVENTURE AND LOCAL CULTURE: EXPLORING ALAGOAS: EXTENSION ACTIVITIES TO PROMOTE AN IMMERSIVE RPG ADVENTURE AND LOCAL CULTURE. REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE, 14(23). https://doi.org/10.28998/rexd.v23.19438 (Original work published May 30, 2025)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.