Digital limitations of basic education teachers in the use of a digital platform
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe16658Keywords:
digital limitations, professors, remote workAbstract
Given the scenario experienced during the COVID-19 pandemic, the use of technology had its expansion accelerated due to the needs arising from that moment. As well as all service sectors, the Education sector needed to adapt to carry out its activities and the demand for the use of technology became latent. In this sense, the period mobilized the implementation of different digital platforms as a management tool to support teachers. Faced with this situation, the opportunity arose to carry out this research, which aimed to investigate the digital limitations of teachers in the municipality of Rio Grande, Rio Grande do Sul, in the use of an integrated school management software. For this, five interviews were conducted with teachers from the municipal network, involving questions that addressed the possible digital limitations arising from working with technology. It was concluded that the possibility of these limitations was not considered in the tool's implementation and that the lack of this look impaired the teachers' performance in the use of this technological support.
Downloads
References
AGARWAL, R.; ANIMESH, A.; PRASAD, K. Social interactions and the “digital divide”: Explaining variations in Internet use. Information Systems Research, v. 20, n. 2, p. 277-294, 2009.
AJZEN, I. The theory of planned behavior. Organizational Behavior & Human Decision Processes, v. 50, n. 2, p. 179-211, 1991.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 11. Ed. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARRAS, R. Para uma teoria da inovação em serviços. Política de pesquisa, v. 15, n. 4, p. 161-173, 1986.
BELLINI, C. G. P.; GIEBELEN, E.; CASALI, R. do R. B. Limitações digitais. Informação & Sociedade: Estudos, v. 20, n. 2, p. 25-35, 2010.
BELLINI, C. G. P.; ISONI FILHO, M. M.; GARCIA, D. A.; PEREIRA, R. C. F. Limitações digitais: Evidências teóricas preliminares. Análise–Revista de Administração da PUCRS, v. 23, n. 1, p. 58-70, 2012.
CARVETH, R; KRETCHMER, S. Policy options to combat the digital divide in Western Europe. Informing Science, v. 5, n. 3, p. 115-123, 2002.
DONAT, E.; BRANDTWEINER, R.; KERSCHBAUM, J. Attitudes and the digital divide: Attitude measurement as instrument to predict Internet usage. Informing Science, v. 12, p. 37-56, 2009.
FERREIRA, C. R. G.; MICHEL, C. B.; NOGUEIRA, G. M. O “novo normal” no cotidiano das escolas: desafios para alfabetização na perspectiva de duas professoras. Revista Linhas, v. 23, n. 51, p. 112-139, 2022.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FLORES, J. B.; LIMA, V. N. D. R. Educação em tempos de pandemia: dificuldades e oportunidades para os professores de ciências e matemática da educação básica na rede pública do Rio Grande do Sul. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 3, p. 94-109, 2021.
HSIEH, J. J. P. A.; RAI, A.; KEIL, M. Understanding digital inequality: Comparing continued use behavioral models of the socio-economically advantaged and disadvantaged. MIS Quarterly, v. 32, n. 1, p. 97-126, 2008.
KLECUN, E. Bringing lost sheep into the fold: Questioning the discourse of the digital divide. Information Technology & People, v. 21, n. 3, p. 267-282, 2008.
MACEDO, R. M. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos (Rio de Janeiro), v. 34, n. 1, p. 262-280, 2021.
MALHOTRA, N. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 6. ed. São Paulo: Bookman, 2012.
NOVELLO, T. P.; PEREIRA JUNIOR, E. F. Z.; Mapeamento das limitações digitais de professores durante o ensino remoto. Debates em Educação, v. 13, n. 31, p. 902-926, 2021.
PAES, F. C. D. O.; FREITAS, S. S. Trabalho docente em tempos de isolamento social: uma análise da percepção do uso das tecnologias digitais por professores da educação básica pública. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 2, p. 129-149, 2020.
PEREIRA JUNIOR, E. F. Z.; NOVELLO, T. P.; FERRAZ, R. C.; MELO, P. A. D.; D’AVILA, L. C. Ensino Não Presencial e Limitações Digitais. Análise de Indicadores da Produção Científica Entre 2004 e 2021. EaD em Foco, v. 11, n. 2, p. 1-16, 2021.
PERIN, E. D. S. FREITAS, M.; COELHO, T. R. Modelo de Competência Docente Digital: Revisão Bibliométrica e de Literatura. Educação em Revista, v. 39, n. 1, p. e35344, 2023.
PORTAL PORTÁBILIS. Sobre a Portábilis. Portal Portábilis [2023]. Disponível em: <https://portabilis.com.br/>. Acesso em 03 dez. 2023.
RIBEIRO JUNIOR, M. C. R.; FIGUEIREDO, L. S.; OLIVEIRA, D. C. A. D., PARENTE, M. P. M.; HOLANDA, J. D. S. Ensino remoto em tempos de Covid-19: aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 9, p. 107-126, 2020.
ROCHA, F. S. M. D.; LOSS, T., ALMEIDA, B. L. C.; MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. O uso de tecnologias digitais no processo de ensino durante a pandemia da Covid-19. Revista Interacções, v. 16, n. 55, p. 58-82, 2020.
ROESCH, S. M.; BECKER, G. V.; de MELLO, M. I. Projetos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. São Paulo: Atlas, 2015.
SCHERER, S.; BRITO, G. D. S. Digital technologies integration in school curriculum: dialogues about challenges and difficulties. Educar em Revista, v. 36, n. 1, p. 1-22, 2020.
SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES FILHO, J. D. P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017.
SOUZA, M. F. D.; FERRÃO, D. D. S. D.; CHERMONT, N. M. D. S. F. Os desafios dos professores do Ensino Médio no Ensino Remoto em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e316366-e316366, 2021.
VAN DIJK, J.; HACKER, K. The digital divide as a complex and dynamic phenomenon. The Information Society, v. 19, n. 4, p. 315-326, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).