Narratives Woven by “The Substance”

Identity, Performativity and Subjectivity of Novice Professors in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18878

Keywords:

Identity, Subjectivity, Novice Professors, Higher Education, Cinema

Abstract

The article presents a reflective analysis of the film The Substance (2024), grounded in post-critical literature, to discuss the tensions and interactions between identity and teacher subjectivity at the beginning of a career in Brazilian higher education. Using the film's central metaphor—the coexistence of idealized and imperfect versions of the self—the text explores the challenges faced by novice teachers in constructing their subjectivities and professional identities, especially in contexts marked by institutional pressures, neoliberal policies, and demands for performativity. Drawing from the author's lived experience as a higher education faculty member, the article problematizes the power relations that shape formative processes and educational policies, revealing how such dynamics structure pedagogical practice and constrain possibilities for autonomy and creativity in teaching. The article also addresses the emancipatory potential of cinema in teacher education, proposing its use as a critical pedagogical tool that fosters reflections on the ethical, emotional, and political dilemmas of teaching. Finally, it highlights the relevance of self-experience analysis as a means to unveil ways of being and doing in the teaching profession, broadening the possibilities for making meaning of educational experiences.

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Author Biography

Laiz Mara Meneses Macedo, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Professora Adjunto A no curso de Pedagogia do Centro de Ciências de Codó, Universidade Federal do Maranhão. Doutora em Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Mestra em Antropologia e Arqueologia pela Universidade Federal do Piauí. Especialista em Educação Especial e Inclusiva pelo Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí. Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná e Bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Piauí. Líder do grupo Investigação e Documentação Pedagógica das Infâncias. Integrante do Núcleo de pesquisa em Multireferencialidade, educação e linguagem (IFRN); Núcleo de Pesquisa em Educação - NUPED/IFRN; Formação docente: letramentos e suas mediações - FORDOC; e do Grupo de Pesquisas e Estudos Ontológicos (IFCE).

References

A SUBSTÂNCIA. Direção: Coralie Fargeat. Produção: Working Title Films; A Good Story. Distribuição: Mubi. França: Metropolitan Filmexport, 2024. 1 filme (140 min), son., color.

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Published

2025-06-10

How to Cite

MACEDO, Laiz Mara Meneses. Narratives Woven by “The Substance”: Identity, Performativity and Subjectivity of Novice Professors in Higher Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18878, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18878. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18878. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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