Narratives Woven by “The Substance”
Identity, Performativity and Subjectivity of Novice Professors in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18878Keywords:
Identity, Subjectivity, Novice Professors, Higher Education, CinemaAbstract
The article presents a reflective analysis of the film The Substance (2024), grounded in post-critical literature, to discuss the tensions and interactions between identity and teacher subjectivity at the beginning of a career in Brazilian higher education. Using the film's central metaphor—the coexistence of idealized and imperfect versions of the self—the text explores the challenges faced by novice teachers in constructing their subjectivities and professional identities, especially in contexts marked by institutional pressures, neoliberal policies, and demands for performativity. Drawing from the author's lived experience as a higher education faculty member, the article problematizes the power relations that shape formative processes and educational policies, revealing how such dynamics structure pedagogical practice and constrain possibilities for autonomy and creativity in teaching. The article also addresses the emancipatory potential of cinema in teacher education, proposing its use as a critical pedagogical tool that fosters reflections on the ethical, emotional, and political dilemmas of teaching. Finally, it highlights the relevance of self-experience analysis as a means to unveil ways of being and doing in the teaching profession, broadening the possibilities for making meaning of educational experiences.
Downloads
References
A SUBSTÂNCIA. Direção: Coralie Fargeat. Produção: Working Title Films; A Good Story. Distribuição: Mubi. França: Metropolitan Filmexport, 2024. 1 filme (140 min), son., color.
AUGÉ, M. Não-lugares: introdução a uma antropologia da sobremodernidade. Lisboa: Graus Editora, 2005.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 1992.
BALL, S. J. Global Education Inc.: new policy networks and the neo-liberal imaginary. London: Routledge, 2012.
BALL, S. J. Performatividade, controle e responsabilidade na educação: em busca de uma análise crítica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 273-297, 2003.
BRAUN, G.; BOLZAN, D. P. Alternância pedagógica e resiliência docente: um estudo sobre professores iniciantes. Revista Brasileira de Educação, v. 27, n. 90, p. 1-15, 2022.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.
CONCEIÇÃO, C.; NUNES, P. A. A formação docente no ensino superior: desafios e estratégias. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 27, n. 54, p. 93-110, 2015.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 1. São Paulo: Editora 34, 1995.
DELEUZE, G. Conversações. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1992.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1979.
FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito: curso no Collège de France (1981-1982). São Paulo: Martins Fontes, 2011.
FRASER, N. Redistribuição, reconhecimento e participação: dilemas da justiça em um contexto global. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 95–109, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. 4. ed. Porto: Porto Editora, 1999.
GAETA, M. L.; MASETTO, M. T. Formação pedagógica para o ensino superior: desafios contemporâneos. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 627-642, 2013.
GIROUX, H. A. University in chains: confronting the military-industrial-academic complex. Boulder: Paradigm Publishers, 2008.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2014.
MARIANO, M. R. Relações interpessoais na inserção profissional de professores iniciantes. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 27, n. 1, p. 51-70, 2005.
MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1997.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 1992.
PACHECO, J. A. Estudos curriculares: fundamentos e debates. Porto: Porto Editora, 2013.
PAPI, L. L.; MARTINS, A. F. A formação docente no Brasil: caminhos e desafios. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 315-338, 2010.
PINAR, W. What is curriculum theory? New York: Routledge, 2010.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1993.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
WENGER, E. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
ŽIŽEK, S. Bem-vindo ao deserto do real!. São Paulo: Boitempo, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).