Modelling problem and word problem

proposition made by high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe17538

Keywords:

Mathematics Education, Mathematical Modelling, 2nd year of high school

Abstract

Mathematical modelling emerges in the context of Mathematics Education from a perspective on the teaching and learning of Mathematics itself. In view of this, this paper analyzes how 2nd Grade high school students propose problems in classes with mathematical modelling, seeking to understand the elements they use when developing contextualized statements. Through qualitative analysis, aspects are identified that bring the proposed problems closer to common word problems, but also advance towards more realistic and meaningful modelling. It is observed that students, when creating problems in groups, integrate personal elements and elements of community interest, such as travel between cities and acquisition of school resources, and contextualize the situations using characters and real information. The structure of the statements reflects an organization in three parts – scenario, information, and question – but by inserting data obtained from research, students expand the investigative character of the process. It is concluded that mathematical modelling allows students to develop problem-posing and analysis skills closer to their experiences, promoting progressive autonomy that can be reinforced by the guiding role of the teacher.

Downloads

Author Biographies

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora do Magistério Superior, Classe Associado, Nível 2, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, atuando nos cursos de Engenharia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Fez parte do GRUPEMMAT - Grupo de Pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática da UEL de 2005 a 2021. É uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR, desde 2015. Trabalhou por 10 anos com preparação e elaboração de obras didáticas de Matemática e de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Membro da diretoria regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Paraná) (2013-2019). Coordenadora do GT 10 - Modelagem Matemática - da SBEM (2019-2021).

Emerson Tortola, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Toledo, e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT) da UTFPR, Campi Cornélio Procópio e Londrina. Vice-diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - regional Paraná (SBEM-PR). Possui mestrado (2012), doutorado (2016) e pós-doutorado (2022) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Licenciatura Plena em Matemática (2010) pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (Fecilcam), atual Universidade Estadual do Paraná (Unespar), Campus de Campo Mourão. Já atuou como Professor Responsável pelas atividades de Estágio do Curso de Licenciatura em Matemática da UTFPR, Campus Toledo, Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID - CAPES) e Docente Orientador do Programa de Residência Pedagógica (RP - CAPES). Pesquisa na área de Educação Matemática, com interesse particular em Modelagem Matemática, associando-a a temas como a Filosofia da Linguagem, na perspectiva de Wittgenstein, a ludicidade e a educação matemática nos primeiros anos escolares. É líder do Grupo de Pesquisa Educação e Educação Matemática e do Grupo de Pesquisa Modelagem Matemática no Contexto Educacional.

Tatiane Cristine Pessoa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências Letras de Cornélio Procópio (2007) e é especialista em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atualmente aluna no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT) campi Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR. Tem experiência na área da Educação, como professora do ensino Fundamental e Médio, com ênfase em Matemática, desde 2008, atuando nas escolas da rede Pública do Estado de São Paulo e na rede Privada de ensino.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 6ed. São Paulo: Editora WMF, 2012.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Uma abordagem didático-pedagógica da Modelagem Matemática. Vidya, Santa Maria, v. 42, n. 2, p. 121-145, jul./dez., 2022.

ALMEIDA, Lourdes Werle de.; SILVA, Karina Pessoa da; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.

BARWELL, Richard. Word Problems: connecting language, mathematics and life. In: ONTARIO. The Literacy and Numeracy Secretariat. Ontario Association of Deans of Education. What works? Research into practice. Research Monograph, n. 34, jun. 2011. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1ERkidLB45qz_UNraZwOSuoE3nR26-L-V/view>. Acesso em 08 dez. 2022.

BLISS, Karen; LIBERTINI, Jessica. What is Mathematical Modeling? In: GARFUNKEL, Sol; MONTGOMERY, Michelle. GAIMME: Guidelines for Assessment & Instruction in Mathematical Modeling Education. COMAP, SIAM: Reston, Philadelphia, 2006.

BLUM, Werner; BORROMEO FERRI, Rita. Mathematical modelling: can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, v. 1, n. 1, p. 45-58, 2009.

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC / Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 20 fev. 2022.

CAI, Jinfa; HWANG, Stephen; JIANG, Chunlian, SILBER, Steven. Problem-Posing Research in Mathematics Education: Some Answered and Unanswered Questions. In: SINGER, Florence Mihaela; ELLERTON, Nerida F.; CAI, Jinfa (Eds). Mathematical Problem Posing: Research in Mathematics Education. New York: Springer, 2015, p. 3-34.

CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Formulação e resolução de problemas em aulas de matemática de um 6º ano do Ensino Fundamental. RPEM, v. 4, n. 7, p. 1880-205, jul.-dez. 2015.

CARREIRA, Susana; BAIOA, Ana Margarida Mathematical modelling withhands-on experimental tasks: on the student’s sense of credibility. ZDM Mathematics Education, Berlin, v. 50, n. 1/2, p. 201-215, 2018.

CHICA, Christiane H. Por que formular problemas? In: SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 151-173.

ELFRINGHOFF, Mareike Schulze; SCHUKAJLOW, Stanislaw. What makes a modelling problem interesting? Sources of situational interest in modelling problems. Quadrante: Revista de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, v. 30, n. 1, p. 8-30, 2021.

MAAß, Jürgen; O’MEARA, Niamh; JOHNSON Patrick; O’DONOGHUE, John. Mathematical Modelling for Teachers. a practical guide to applicable mathematics. Switzerland: Springer, 2018.

NISS, Mogens; BLUM, Werner. The learning and teaching of mathematical modelling. London, New York: Routledge, 2020.

PARHIZGAR, Zakieh; LILJEDAHL, Peter. Teaching modelling problems and its effects on students’ engagement and attitude toward mathematics. In: CHAMBERLIN, Scott A.; SRIRAMAN, Bharath (Eds.). Affect in mathematical modeling. Cham: Springer, 2019. p. 235-256.

STILLMAN, Gloria Ann. Problem Finding and Problem Posing for Mathematical Modelling. In: HOE, Lee Ngan; DAWN, Ng Kit Ee (Ed.). Mathematical Modelling: from theory to practice. Singapore: World Scientific Publishing, 2015, p. 41-56.

STILLMAN, Gloria Ann; BROWN, Jill P.; GEIGER, Vince. Facilitating mathematisation in modelling by beginning modellers in secondary school. In: STILLMAN, Gloria Ann; BLUM, Werner; BIEMBENGUT, Maria Salett. Mathematical Modelling in Education Research and Practice: Cultural, Social and Cognitive Influences. New York: Springer, 2015. p. 93-104.

SWAN, Malcolm; TURNER, Ross; YOON, Caroline; MULLER, Eric. The roles of modelling in learning mathematics. In: BLUM, Werner; GALBRAITH, Peter; NISS, Moggens (Eds.). Modelling and applications in mathematics education: New York: Springer, 2007. p. 275-284.

VAN DE WALLE, J. A. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VERSCHAFFEL, Lieven; GREER, Brian; CORTE, Eric. Making sense of word problems. Lisse: Swets & Zeitlinger, 2000.

VERTUAN, Rodolfo Eduardo; SILVA, Karina Alessandra Pessoa da. Pensamento estatístico em uma atividade de modelagem Matemática: ressignificando o lançamento de aviões de papel. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 320-334, maio 2018.

Published

2025-05-28

How to Cite

SILVA, Karina Alessandra Pessoa da; TORTOLA, Emerson; PESSOA, Tatiane Cristine. Modelling problem and word problem: proposition made by high school students. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e17538, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe17538. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17538. Acesso em: 22 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.