Graduates of Mathematics Degree Courses

what does recent research say about their professional and academic choices?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18683

Keywords:

Mathematics Degree Courses, Mathematics Graduates, Professional and Academic Choices, Teacher Training, Teaching Profession

Abstract

This study aims to analyze the professional and academic choices of graduates of Mathematics Degree Courses, discussed in scientific productions published in the period from 2020 to 2023 in Brazil. Using the descriptors “Graduates in Mathematics”, “Degree in Mathematics” and “Choices of Graduates in Mathematics”, a thesis and two dissertations were chosen. In order to analyze these studies, the following categories emerged: Disenchantment with teaching while still an undergraduate; The supervised curricular internship in Mathematics; The intensification, precariousness and devaluation of teaching work; The Mathematics studied in the degree versus The Mathematics needed for Basic Education and, finally, the professional and academic choices of graduates from Mathematics Degree Courses. The results converge towards a low choice of teaching career, given the intensification and precariousness of teachers' work; unattractive salaries that don't even reach the national salary floor; a scenario of abandonment and disenchantment with the teaching career, the result of indiscipline, lack of interest and demotivation among students. In addition, emotional exhaustion, crowded classrooms and a lack of affection from the teacher trainer and even colleagues are also challenging aspects in this process.

Downloads

Author Biographies

Saulo Macedo de Oliveira, State University of Montes Claros

Master's student in the Postgraduate Program in Education at the State University of Montes Claros. Graduated in Mathematics from the State University of Montes Claros. ORCID: https://orcid.org/0009-0002-8183-149X - Lattes: http://lattes.cnpq.br/3110715527396686 - E-mail: saulomacedo308@gmail.com

Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida, State University of Montes Claros

PhD in Education from the Graduate Program: Knowledge and Social Inclusion in Education at the Federal University of Minas Gerais. Lecturer in the Postgraduate Program in Education at the State University of Montes Claros. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4785-7963 - Lattes: http://lattes.cnpq.br/9389717260359836 - E-mail: shirley.almeida@unimontes.br

References

ANDRÉ, Marli Eliza; HOBOLT, Marcia de Sousa. As Práticas de Licenciatura e o Trabalho Docente dos Formadores na Perspectiva de Licenciados de Letras. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 175-198, jan./jun. 2013. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v4i1.403

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content Knowledge for Teaching: What make it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

FARIAS, Gerson dos Santos. Narrativas autobiográficas do percurso formativo de egressos da Licenciatura em Matemática da UFMS/CPTL. 2022. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

FERREIRA, Jones André Conceição Ferreira. Estudo da formação e trajetória profissional dos egressos do Curso de Licenciatura em Matemática da UFRGS. 2014. 75f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

FIORENTINI, Dario. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da Licenciatura em Matemática. Revista de Educação, Campinas, n.18, p. 107-115, jun. 2005.

GALVÃO, Cristina Maria; SAWADA, Namie Okono; TREVIZAN, Maria Auxiliadora. Revisão sistemática: recurso que proporciona a incorporação das evidencias na prática da enfermagem. Revista Latino-americana de Enfermagem, v. 12, n. 3, p. 549-556, maio/jun. 2004. https://doi.org/10.1590/S0104-11692004000300014

GOMES, Maxwell da Silva; SILVA, Silvanio Lessa da. O desencanto do encanto de ser professor. 2019. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal de Alagoas. Maceió.

GÓMEZ CHACÓN, Inés María. Matemática Emocional: os afetos na aprendizagem matemática. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LEAL, Maria de Fatima Costa; ALMOULOUD, Saddo Ag. Teoria e prática na visão de estudantes da licenciatura em matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 18, n. 1, p. 1-32. 2023. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e94620

MANRIQUE, Ana Lúcia. Licenciatura em Matemática: formação para a docência x formação específica. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 11, n.3, p. 515-534. 2009.

MARTINS NETO, Rafael Izidoro; PEREIRA, Cláudio Alves. A profissão de professor em foco: alguns fatores que dificultam a adesão à carreira docente. Acta Scientiarum. Education, v. 43, n. 1, p. e51436. 2021. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i0.51436

MORAIS, Aurora Maria de. Precarização das relações de trabalho no ensino superior: as condições de trabalho dos docentes temporários da Universidade Estadual de Montes Claros. 2020. 145f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Social) - Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros.

MOTA, Emerson Batista Ferreira. Dificuldades e enfrentamentos de professores iniciantes de matemática egressos da Universidade do Estado de Minas Gerais. 2023. 211f. Dissertação (Mestrado em Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

MOURA, Alda Aparecida Vieira. Desdobramentos da crise estrutural do capital no trabalho docente: a intensificação e o adoecimento. 2018. 236f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de Brasília, Brasília.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, António. O passado e o presente do professor. In: NÓVOA, António. (Org.). Profissão professor. 2 ed. Porto: Porto Editora, 1999. p. 13-34.

PERRENOUD, Philippe. A Prática Reflexiva no Ofício do Professor. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERES, Geraldo. Formação de professores de Matemática sob a perspectiva do desenvolvimento profissional. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa em Educação Matemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999. p. 263-282.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PINTO, Lydianne da Silva; SOUZA, Francisco Edisom Eugenio de; MELO, Carlos Ian Bezerra de. Escolha pela docência: estudo com egressos de uma Licenciatura em Matemática no interior do Ceará. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n.11, jan./dez. 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202114

REISDOEFER, Deise Nivia. Os descaminhos da docência: narrativas de egressos de curso de licenciatura em matemática que não exercem a profissão. 2020. 311f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) — Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

RODRIGUES, Patricia Ramalho; DIAS, Vanessa Valentim Gonçalves. Relação de afetividade entre professor e aluno: implicações ao processo de ensino e aprendizagem. 2013. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Faculdade Comunitária de Pedagogia da Serra. Serra.

SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, n. 1, p. 83-89, jan./fev. 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013

SAMPAIO, Adelar Aparecido; STOBAUS, Claus Dieter. Formação inicial docente: Vivências e necessidades percebidas por licenciandos. Contrapontos, Florianopolis, v. 17, n. 1, p. 02-20, mar. 2017. https://doi.org/10.14210/contrapontos.v17n1.p02-20

SANTOS, Talita Secorun dos; FERREIRA, Luciano; AGUIAR, Fatima Jancinta. Quem são os futuros egressos de um curso de licenciatura em matemática de uma universidade pública do Estado do Paraná-Brasil. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e8879109416, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9416

SILVA, Osni Oliveira Noberto da; MIRANDA, Theresinha Guimarães; BORDAS, Miguel Angel Garcia. Condições de trabalho docente no Brasil: ensaio sobre a desvalorização na educação básica. Jornal de Políticas Educacionais. v. 13, nov. 2019. https://doi.org/10.5380/jpe.v13i0.68301

SOUTO, Romélia Mara Alves; PAIVA, Paulo Henrique Apipe Avelar de. A pouca atratividade da carreira docente: um estudo sobre o exercício da profissão entre egressos de uma Licenciatura em Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n.1, p. 201-224, jan./abr. 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-73072013000100013

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

VIEBRANTZ OSTER, Vanessa; MARTINS, Angela Maria; FERREIRA SEHNEM, Edmar Lucas. Transitoriedade na Educação: docentes temporários na educação básica brasileira. Retratos da Escola, v. 18, n. 40, 2024. https://doi.org/10.22420/rde.v18i40.1957

ZICCARD, Lydia Rossana Nocchi. O curso de Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: uma história de sua constituição/desenvolvimento/legitimação. 2009. 408f. Tese (Doutorado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Published

2025-05-28

How to Cite

OLIVEIRA, Saulo Macedo de; ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro e. Graduates of Mathematics Degree Courses: what does recent research say about their professional and academic choices?. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18683, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18683. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18683. Acesso em: 27 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.