Teacher education and erring subjectivity

teaching life beyond politics of recognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18777

Keywords:

Teacher education, Subjectivity, Invention, Teaching body, Politics of difference

Abstract

This article aims to defend teaching as a process of continuous subjectivation, beyond a normative perspective that limits teacher education to the undergraduate years. The text begins by analyzing recent data released by INEP in relation to both Higher Education and Basic Education. These data provide important insights into the current Brazilian scenario and point to future perspectives. It is noted that there is a gap between teacher education and subjects taught, especially in the Initial Years and in the subjects of philosophy and sociology, and that there is also a sharp drop in the demand for undergraduate courses to be formed as a teacher by young people at Brazilian universities. Given the scenario presented by the data, which points to the “risk of a teaching blackout” (BOF ET AL, 2023), this article problematizes teacher education policies in light of two paradigmatic models, in the form of a policy of recognition and in the form of a policy of difference. Moving away from the tendency of the politics of recognition, which is eminently teleological and moral, this article focuses on the second political form. The focus shifts from a technical-normative perspective to an inventive one, which conceives teaching as a continuous process of subjectivation. Some clues for thinking about and affirming “another” political formation are suggested. In short, it is a question of transferring the issue of a formation policy to a different political formation, with erring as a central element, especially with regard to the subjective processes of a body called teachers.

Downloads

Author Biographies

Fabiana Fernandes Ribeiro Martins, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2010), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2014) e doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2020). Foi professora EBTT dedicação exclusiva do Colégio Pedro II entre 2016 e 2024 e Coordenadora Geral do Departamento de Educação Infantil da instituição entre 2022 e 2024. Atualmente, é professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, filosofia, infância, arqueologia do saber, pesquisa e conhecimento.

Walter Omar Kohan, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Áreas principais de atuação: ensino de filosofia, filosofia da educação, filosofia antiga econtemporânea; professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq- 1C), Cientista de Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ). Foi Presidente do Conselho Internacional para a Investigação Filosófica com crianças (ICPIC), vice-coordenador do GT de Filosofia da Educação de ANPED e Coordenador do GT "Filosofar e ensinar a filosofar" da ANPOF. Publicou mais de 50 trabalhos em periódicos especializados em vários países e publicou ou organizou mais de 50 livros. Coordena desde 2007 o Projeto de Extensão em Escola Pública ("Em Caixas a Filosofia en-caixa?, UERJ/FAPERJ) e Projetos de Pesquisa Interinstitucionals junto a Universidades Nacionais e Internacionais. É orientador de monografia, mestrado, doutorado e pós-doutorado nas áreas de ensino de filosofia, infância e filosofia da educação. 

References

BISPO DOS SANTOS, Antônio. Início, meio, início. In: Santos, Antônio Bispo dos [et. al]. Quatro Cantos. Vol 1. São Paulo: N-1 Edições, 2022.

BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita. A experiência Limite. São Paulo: Escuta, 2007.

BOF, Alvana; CASEIRO, Luiz; MUNDIM, Fabiano. Carência de professores na educação básica: risco de apagão?. Caderno de estudos e pesquisa em políticas educacionais: contribuições ao novo Plano Nacional de Educação II, v.9, 2003. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/5967Acessado em: 05 de fevereiro de 2024.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2009.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.2 São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol 4 São Paulo: Editora 34, 1997.

DIAS, Rosimeri O. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 12, n. 2, 2010. DOI: 10.22456/1982-1654.9313. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/9313. Acesso em: 19 nov. 2024.

DIAS, Rosimeri O. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.

FOUCAULT, Michel. Uso dos prazeres. In: História da sexualidade. Vol. 2. São Paulo: Graal, 2009.

FOUCAULT, Michel. Os anormais. Curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martin Fontes, 2001.

Freire, Paulo; Faúndez, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

hooks, bell. Ensinando a Transgredir: A Educação como Prática da Liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. O mestre inventor. Relatos de um viajante educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

KOHAN, Walter Omar; DURÁN, Maximiliano. Manifesto por uma escola filosófica popular. Rio de Janeiro: NEFI, 2018.

KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire mais do que nunca. Uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

KOHAN, Walter Omar. Formação inventiva de professores em tempos de pandemia: o que um louco lúcido nos convida a pensar e escrever?. Mnemosine, Rio de Janeiro, v.16, p.53 - 66, 2020.

KOHAN, Walter Omar; FERNANDES, Rosana. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.46, p.1 - 16, 2020.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

NASCIMENTO, Christian; VELASCO, Patrícia; CARVALHO, Flávia. V encontro nacional anpof educação básica: a filosofia e seu ensino. Rio de Janeiro: Nefi Edições, 2023.

RANCIÈRE, Jacques. École, production, égalité. In: RENOU, Xavier (org). L'école de la démocratie. Paris, Edilig/Fondation Diderot, 1988. p. 2-13. Disponível em: < https://horlieu-editions.com/textes-en-ligne/politique/ranciere-ecole-production-egalite.pdf>. Acessado em: 03 de março de 2024.

RODRÍGUEZ, Simón. Obras completas. Caracas: República Bolivariana de Venezuela, 2001.

STENGERS, Isabelle. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, p. 442-464, abr. 2018.

Published

2025-06-10

How to Cite

MARTINS, Fabiana Fernandes Ribeiro; KOHAN, Walter Omar. Teacher education and erring subjectivity: teaching life beyond politics of recognition. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18777, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18777. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18777. Acesso em: 24 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.