Teacher education and erring subjectivity
teaching life beyond politics of recognition
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18777Keywords:
Teacher education, Subjectivity, Invention, Teaching body, Politics of differenceAbstract
This article aims to defend teaching as a process of continuous subjectivation, beyond a normative perspective that limits teacher education to the undergraduate years. The text begins by analyzing recent data released by INEP in relation to both Higher Education and Basic Education. These data provide important insights into the current Brazilian scenario and point to future perspectives. It is noted that there is a gap between teacher education and subjects taught, especially in the Initial Years and in the subjects of philosophy and sociology, and that there is also a sharp drop in the demand for undergraduate courses to be formed as a teacher by young people at Brazilian universities. Given the scenario presented by the data, which points to the “risk of a teaching blackout” (BOF ET AL, 2023), this article problematizes teacher education policies in light of two paradigmatic models, in the form of a policy of recognition and in the form of a policy of difference. Moving away from the tendency of the politics of recognition, which is eminently teleological and moral, this article focuses on the second political form. The focus shifts from a technical-normative perspective to an inventive one, which conceives teaching as a continuous process of subjectivation. Some clues for thinking about and affirming “another” political formation are suggested. In short, it is a question of transferring the issue of a formation policy to a different political formation, with erring as a central element, especially with regard to the subjective processes of a body called teachers.
Downloads
References
BISPO DOS SANTOS, Antônio. Início, meio, início. In: Santos, Antônio Bispo dos [et. al]. Quatro Cantos. Vol 1. São Paulo: N-1 Edições, 2022.
BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita. A experiência Limite. São Paulo: Escuta, 2007.
BOF, Alvana; CASEIRO, Luiz; MUNDIM, Fabiano. Carência de professores na educação básica: risco de apagão?. Caderno de estudos e pesquisa em políticas educacionais: contribuições ao novo Plano Nacional de Educação II, v.9, 2003. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/5967Acessado em: 05 de fevereiro de 2024.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo: Graal, 2009.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.2 São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol 4 São Paulo: Editora 34, 1997.
DIAS, Rosimeri O. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 12, n. 2, 2010. DOI: 10.22456/1982-1654.9313. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/9313. Acesso em: 19 nov. 2024.
DIAS, Rosimeri O. Formação inventiva de professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.
FOUCAULT, Michel. Uso dos prazeres. In: História da sexualidade. Vol. 2. São Paulo: Graal, 2009.
FOUCAULT, Michel. Os anormais. Curso no Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martin Fontes, 2001.
Freire, Paulo; Faúndez, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
hooks, bell. Ensinando a Transgredir: A Educação como Prática da Liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo. Uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
KOHAN, Walter Omar. O mestre inventor. Relatos de um viajante educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
KOHAN, Walter Omar; DURÁN, Maximiliano. Manifesto por uma escola filosófica popular. Rio de Janeiro: NEFI, 2018.
KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire mais do que nunca. Uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.
KOHAN, Walter Omar. Formação inventiva de professores em tempos de pandemia: o que um louco lúcido nos convida a pensar e escrever?. Mnemosine, Rio de Janeiro, v.16, p.53 - 66, 2020.
KOHAN, Walter Omar; FERNANDES, Rosana. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.46, p.1 - 16, 2020.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
NASCIMENTO, Christian; VELASCO, Patrícia; CARVALHO, Flávia. V encontro nacional anpof educação básica: a filosofia e seu ensino. Rio de Janeiro: Nefi Edições, 2023.
RANCIÈRE, Jacques. École, production, égalité. In: RENOU, Xavier (org). L'école de la démocratie. Paris, Edilig/Fondation Diderot, 1988. p. 2-13. Disponível em: < https://horlieu-editions.com/textes-en-ligne/politique/ranciere-ecole-production-egalite.pdf>. Acessado em: 03 de março de 2024.
RODRÍGUEZ, Simón. Obras completas. Caracas: República Bolivariana de Venezuela, 2001.
STENGERS, Isabelle. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, p. 442-464, abr. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).