TEACHER TRAINING AND UNIVERSITY EXTENSION IN THE ALAGOAS HINTERLAND: EXPLORING CULTURAL DIVERSITY
TEACHER TRAINING AND UNIVERSITY EXTENSION IN THE ALAGOAS HINTERLAND: EXPLORING CULTURAL DIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.28998/rexd.v22.17971Keywords:
Diversidade cultural. Educação de Jovens e Adultos. Pedagogia decolonial. Formação de professores. Inclusão educacionalAbstract
University extension curricular actions go beyond the classroom, aiming to share knowledge and resources with the community. In the UFAL Pedagogy course in Arapiraca, a Curricular Extension Action (ACE) explored cultural diversity in Youth and Adult Education (EJA) classes. This initiative proposed a decolonial pedagogical approach, highlighting the importance of cultural diversity in the training of students and the construction of identity. Cultural diversity, conceptualized by Milton Santos, reflects the different forms of expression and values present in contemporary societies. The methodological path involved readings, films and activities focusing on cultural diversity, gender and inclusion. The proposal included interactions with elementary school students, presentations about Africa, integration activities and distribution of Abayomi dolls. Reflecting on future pedagogical proposals, the importance of interdisciplinarity, teacher training, appreciation of local cultures and involvement of the school community stands out. Finally, it is concluded that promoting cultural diversity in public schools is fundamental for an inclusive and respectful education, requiring joint efforts to build fairer and more diverse educational environments.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Caderno de Extensão Universitária: Subsídios para a Formação de Educadores. Brasília: Secretaria de Educação a Distância, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/extensao/cadernocaderno_de_extensao.pdf
CANDAU, Vera Maria. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: Vozes, 2018.
economia patriarcal. São Paulo: Global, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido.17 ed. Rio de Janeiro: Paz e terra.1987.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da
GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Record, 2006.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2016.
LIB NEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 2018.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. São Paulo: Ática, 1986.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PROETTI, Sidney. As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: um estudo comparativo e objetivo. Revista Lumen, São Paulo, SP, Brasil, 2018. p.2. Acesso em: 27 jan. 2024.
RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2019.
SANTOS, Lucília Augusta Lino dos et al. Extensão Universitária: Reflexões e Experiências. Campinas: Editora Alínea, 2013.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SILVA, Maurício. Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos. Educação afrocentrada como pedagogia decolonial no contexto educacional brasileiro. Revista Práxis, Ponta Grossa, v. 17, e19343, p. 1-14, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.17.19343.075. Acesso em dez. 2023
SOUSA SANTOS, Boaventura de. Reinventar a democracia. Lisboa: Gradiva, 2013.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Pró-Reitoria de Extensão. Guia Básico de Extensão Universitária. Florianópolis: UFSC, 2016. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2015/11/Guia_Basico_de_Extensao_2016.pdf
WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Ediciones Abya-Yala, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA ELETRÔNICA EXTENSÃO EM DEBATE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.