Memories and utopias in movement

formative journeys and becoming a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18871

Keywords:

Teacher’s formation, Memories, Teaching

Abstract

My goal with this essay is to narrate it and myself, by using my life’s memories and training that make up the knowledge in/from experience for one to become a teacher, possible. For this understanding, I assume that utopias are necessary for the experience of being, the movement of becoming, characteristic of the idea of teaching as an event, given that becoming a teacher is a product of such. Thus, I assume the knowledge of experience as proposed by Larrosa (2016; 2017), in dialogue with studies on life histories (Souza, 2007; 2011), memory and teacher training (Sá, 2010; 2011) and life-training narratives (Josso, 2004); to find in the idea of professorality (Pereira, 2016) and utopias and teacher training (Santos Junior, 2022) a theoretical transit capable of composing concepts, meanings, and ideas about training when becoming a teacher. For these theoretic-aesthetic options, in the field of qualitative research pertaining auto-biographic works, I understand myself as being on the path of the concerns that question being a teacher, open to the events and speeches described in the memorials and narratives produced by students of the Federal University of Pedagogy of Alagoas, in the Arapiraca Campus. As I describe myself, interpretations of being, of “oneself” in relation to others, a composition of voices that manifest in the description of this teaching formation in the making.

Downloads

Author Biography

Julio Bispo dos Santos Junior, Universidade Federal de Alagoas

Professor Adjunto da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas - Mestrado Profissional em Educação (FACED/UFBA). Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores em Exercício (FEP/UFBA). É Coordenador na Coordenadoria de Graduações (COGRAD/UFAL) NO Campus do Sertão, atua como Coordenador no subprojeto Interdisciplinar do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), entre outras funções e atividades. Atua com as disciplinas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação, Projeto Pedagógico, Gestão Escolar, Avaliação Educacional e Currículo. Tem experiências nos Estudos sobre Currículo, Prática Pedagógica e Formação de Professores. 

References

ARROYO, Miguel. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. MEC 2013.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica. MEC 2002.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm . Acesso em 15 de agosto 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf . Acesso em 15 de agosto de 2022.

BRUM, Eliane. Meus Desacontecimentos. São Paulo: LeYa, 2014.

CARVALHO, Maria Inez. A Escola Fraca da Segunda Ruptura Curricular: um relato sobre um a-com-tecer pós-doutoral. 273 fls. Relatório (pós-doutorado em educação). Minho, Portugal: Universidade do Minho, 2016.

CARVALHO, Maria Inez. O A-com-tecer de uma Formação. Salvador: 2008. p. 159-168. In: Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade. Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Educação I. Memórias, Histórias de vida e formação de professores, v. 17, número 29, 255 p., jan/jun, 2008.

CARVALHO, Maria Inez. Uma volta para o futuro: em busca do tempo-espaço perdido nas lembranças. Ilhéus, BA: Editus, 2020.

CARVALHO, Maria Inez; MOREIRA, Ana Paula. O a-com-tecer do FEP em drops. In: PIMENTEL JUNIOR, Clívio; SALES, Marcea; JESUS, Rosane M. V. de (org.). Currículo e Formação de Professores: redes acadêmicas em (des)articulação. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

COUTO, Mia. Terra sonâmbula. São Paulo: Companhia da Letras, 2007.

DELORY-MOMBERGER, C. Histórias de vida: Da invenção de si ao projeto de formação. Natal, Porto Alegre, Salvador: EDUFRN, ediPUCRS, EDUNEB, 2014.

DUARTE, Pedro. A utopia do pensamento. In: NOVAES, Adalto. Mutações: o novo espírito utópico. São Paulo: Edições Sesc, 2016.

FABRE, Michel. Fazer da sua Vida uma Obra. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.27, nº 01, p.347-368, abr. 2011.

FREITAS NETO, José Alves. Sobre Utopias e Desencantos: a potência da imaginação na construção histórica. Jornal da Unicamp [on-line]. Campinas: UNICAMP, 16 de agosto de 2017. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/ju/artigos/jose-alves-de-freitas-neto/sobre-utopias-e-desencantos-potencia-da-imaginacao-na. Acesso em 28 de setembro de 2021.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Tradução Márcia de Sá Cavalcanti Schuback; posfácio de Emanuel Carneiro Leão. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado. Contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, Editora Puc-RJ, 2006.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Tradução Cristina Antunes e João Vanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O Visível e o Invisível. 4ª ed. São Paulo, SP: Perspectiva, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2008.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como Professor afirmar a condição da Docência. Cadernos de Pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133 out. /dez. 2017.

NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PAULO, Fernando S.; DICKMANN, Ivo. Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. Chapecó: Livrologia, 2020.

PEREIRA, Marcos Vilela. Estética da Professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Editora da UFSM, 2016.

PESSOA, F. Poesia Completa de Álvaro de Campos. Companhia das Letras, São Paulo, 2005.

SÁ, Maria Roseli G. B. de. Currículo e formação: atualizações e experiências na construção de experiências singulares. In: SÁ, Maria Roseli G. B. de; FARTES, Vera Lúcia Bueno (org). Currículo Formação e saberes Profissionais: a (re)valorização epistemológica da experiência. Salvador: EDUFBA, 2010.

SÁ, Maria Roseli G. B. de. Que experiências nos fazem professores? Desafios à docência universitária no acompanhamento de percursos formativos de professores em exercício. In: RIBEIRO, M. L; MARTINS, E. de S; CRUZ, A. R. S. da. Docência no Ensino Superior: desafios da prática educativa. Salvador: EDUFBA, 2011. Cap. IX, p. 187 – 199.

SANTOS JUNIOR, Julio Bispo dos. Utopias, pós-utopia e o constituir-se professor. 2022. 229 fls. Tese (doutorado em educação). Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/36950 . Acesso em 06 de setembro de 2024.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (Orgs). Memória e formação de professores [online]. Salvador: EDUFBA, 2007. p. 59-74. Disponível em: https://books.scielo.org/id/f5jk5/04 . Acesso em 23 de nov. de 2019.

SOUZA, Elizeu Clementino. Territórios da escrita do eu: pensar a profissão - narrar a vida. Revista Educação. Porto Alegre, v. 34, nº 02, p. 213-220, 2011. Disponível em : http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8707. Acesso em: 25 de out. de 2024.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio Janeiro: Vozes, 2005

ŽIŽEK, Slavoj. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. Rio de. Janeiro: Zahar, 2017.

Published

2025-06-10

How to Cite

SANTOS JUNIOR, Julio Bispo dos. Memories and utopias in movement: formative journeys and becoming a teacher. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18871, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18871. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18871. Acesso em: 24 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.