Beggining teachers, otherness and Human Rights Education

challenges for inclusive pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18941

Keywords:

Beginning teaching, Pedagogical practice, Alterity

Abstract

The reflections presented here take a look at beggining teachers, inclusion and otherness. Changes in productive and communication processes in social and work relations configure a transitional scenario where human formation and pedagogical practice face challenges in the face of contemporary demands. This study aims to ponder on the challenges of pedagogical practices of beginning teachers, considering the ethical exercise of otherness in contemporary schools for an Education in Human Rights. It is based on qualitative bibliographic research, with a narrative literature review and empirical data produced from the application of an online questionnaire, via Google Forms, with nine beginning teachers. The analysis and interpretation of data follows the premises of Content Analysis and Hermeneutic-Dialectic interpretation. The main findings show that educating for otherness and respect for diversity requires valuing subjectivity and combating all forms of prejudice and discrimination.

Downloads

Author Biographies

Zilda Tizziana Santos Araújo, UESPI

Professora Assistente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Mestra em
Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI, 2019). Licenciada em Pedagogia pela UESPI
(2004). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional com habilitação em Docência
Superior (UESPI, 2007). Áreas e temáticas de interesse: formação de professores, tecnologias
digitais da informação e comunicação (TDICs), desenvolvimento profissional, aprendizagem e
docência, práticas pedagógicas e inclusão escolar. Membro do Núcleo Interdisciplinar

Antonia Dalva França-Carvalho, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Post-Doctorate in Education from the University of Coimbra (2023). PhD from Federal University of Ceará-UFC/FACED (2007). Master in Education from Federal University of Piauí (UFPI, 2000). Full Professor at UFPI, member of the permanent faculty of the Postgraduate Program in Education at UFPI, Produtividade scholarship holder PQDT/UFPI, Editor of the Journal Epistemologia e Práxis Educational (EPEduc) and Leader of NIPEEPP/CNPq.

References

ARAÚJO, Z. T. S. Aprendizagem da Docência: um estudo com professores iniciantes egressos do curso de Pedagogia da UFPI, na modalidade a distância. 2019. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação Professor Mariano da Silva Neto, Universidade Federal do Piauí,Teresina, 2019.

ARAÚJO, Z. T. S.; FRANÇA-CARVALHO, A. D. Formação de professores a distância e início de carreira: significando as aprendizagens da docência. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.

CANDAU, V. M. F.; SACAVINO, S. B. Educação em direitos humanos e formação de educadores. Educação, [S. l.], v. 36, n. 1, p. 59-66, 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/12319. Acesso em: 05 fev. 2024.

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação, economia, sociedade e cultura. Tradução: Roneide Venâncio. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CAVALCANTI, Á. L. L. A. Conectando saberes no curso de Pedagogia do CEAD/UFPI: um estudo netnometodológico no ambiente virtual de aprendizagem SIGAA. 2020. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2020.

CEREJEIRA, T. de L. T.; ALVES, J. F. Educação, Alteridade e Audiodescrição: perspectivas dialógicas do olhar sobre a diversidade na prática pedagógica. Revista Linguagem em Foco, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 66-78, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/10668/9307. Acesso em: 20 abr. 2024.

FRANCO, M. A. do R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Brasileira de Estudos Pedagógicos (on-line), [S. l.], v. 97, n. 247, p. 534–551, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353. Acesso em: 01 maio. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

HABERMAS, J. Racionalidade e comunicação. Tradução: Paulo Rodrigues. 18 ed. Lisboa: Edições 70, 2002.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Tradução: Maurício Liesen. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2018.

KURLE, A. B. A constituição da subjetividade e da alteridade: desejo e piedade em Jean-Jacques Rousseau. Revista Kínesis, [S. l.], v. 3, n. 05, p. 68–81, 2011. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-8900.2011.v3n05.4393. Acesso em: 01 maio. 2024.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LÉVINAS, E. Entre nós: ensaios sobre alteridade. Tradução: Pergentino Pivatto. 5 ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2010.

LIMA, R. B. de.; BONIFÁCIO, M. I. G. C.; OLIVEIRA, A. D. de; ARARIPE, T. S.; CARMO, V. N. de O.; BASTOS, R. M.; OLIVEIRA, L. V. de. Desafios na sala de aula: as histórias dos antepassados como aporte à construção de alteridade e empatia. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 699–710, 2020. Recuperado de https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/2305. Acesso em: 01 maio. 2024.

LIPOVETSKY, G.; SERROY, J. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. Tradução: Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MARCELO GARCIA, C. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 11– 49, 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17. Acesso em: 11 maio. 2024.

MIGNOLO, W. D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Tradução: Ângela Lopes Norte. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008. Disponível em: https://professor.ufop.br/sites/default/files/tatiana/files/desobediencia_epistemica_mignolo.pdf. Acesso em: 11 maio. 2024.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2001.

MONTEIRO, S. da S. Diferenças, alteridade e construção de valores inclusivos. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 28, n. 67, p. 87–103, 2018. DOI: 10.29286/rep.v28i67.7028. Acesso em: 7 maio. 2024.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B de S.; MENESES, M. P. (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009, p. 73-118.

SANCHIS, P. Antropologia e educação: tecendo diálogos. In: DAYRELL, J. (org.), Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996, p. 23-38.

SILVA, C. T. R.; BANDEIRA, J. A. R.; MENEZES, A. B. N. T. Educação para uma cultura de direitos humanos: compartilhamento intersubjetivo de valores. Educação em Revista, [S. l.], v. 40, n. 40, p. 1-22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35867. Acesso em: 7 dez. 2024.

TORINI, D. Questionários on-line. In: ADBAL, A.; OLIVEIRA, M. C. V.; GHEZZI, D. R.; SANTOS JUNIOR, J. Métodos de pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Quantitativo. São Paulo: Sesc e CEBRAP, 2016. E-book. Disponível em: https://bibliotecavirtual.cebrap.org.br/arquivos/2017_E-BOOK%20Sesc-Cebrap_%20Metodos%20e%20tecnicas%20em%20CS%20-%20Bloco%20Quantitativo.pdf

Acesso em: 5 abr. 2025.

VASQUES, C. K; RAHME, M. M. F. Considerações sobre alteridade, educação e deficiência. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 1–10, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384. Acesso em: 15 jul. 2024.

XIBERRAS, M. As teorias da exclusão: para uma construção do imaginário do desvio. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

Published

2025-06-10

How to Cite

ARAÚJO, Zilda Tizziana Santos; FRANÇA-CARVALHO, Antonia Dalva. Beggining teachers, otherness and Human Rights Education: challenges for inclusive pedagogical practice. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18941, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18941. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18941. Acesso em: 18 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.