The Role of the Pedagogical Coordinator in Supporting Novice Teachers

a dialogic approach inspired by Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18984

Keywords:

Novice teachers, Pedagogical support, Dialogicity, Paulo Freire

Abstract

The beginning of teaching presents challenges and requires effective pedagogical practices. This study analyzes how pedagogical support based on Paulo Freire’s concept of dialogicity contributes to the development and retention of novice teachers. The literature review highlights the importance of the pedagogical coordinator as a mediator, promoting a critical and collaborative educational practice.

Downloads

Author Biographies

Allisson Roberto Isidorio, Centro Universitário Vale do Rio Verde

Mestre em Gestão, Planejamento e Ensino pela Universidade Vale do Rio Verde (UNINCOR/2024). Graduado em Educação Física (Unileste, 2014), Pedagogia (ISEIB, 2017), Letras/Português e Literatura (UniFacvest, 2020), Letras/Libras (ETEP, 2023) e Licenciatura em Computação (UFJF, 2023). Pós-graduado em Práticas Pedagógicas (IFES, 2022), Gestão Escolar (IF Sul de Minas, 2022), Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência (UFJF, 2019) e Docência em Libras (ISEIB, 2017). É membro do Grupo de Pesquisa em Estudos Freirianos da UFR, orientado pelo Prof. Dr. Ademar de Lima Carvalho. Atua como Professor na Faculdade de Medicina de Ipatinga/MG - Afya, Professor de Língua Portuguesa na rede estadual de Minas Gerais (SEE/MG) e Pedagogo (Supervisão Escolar) na Prefeitura Municipal de Coronel Fabriciano. 

Ademar de Lima Carvalho, Federal University of Mato Grosso

Holds a degree in Pedagogy from the Federal University of Mato Grosso (1988), a degree in Philosophy from the Catholic University Dom Bosco (1982), a Master's in Education from the Federal University of Mato Grosso (1995), and a Ph.D. in Brazilian Education from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (2002). Currently, serves as a Full Professor I in the Department of Education and the Graduate Program in Education at the Federal University of Rondonópolis (formerly a campus of the Federal University of Mato Grosso). Has experience in the field of Philosophy of Education, Pedagogy: theory of education and pedagogical practice, Public Education, with a focus on teaching and research in the following areas: Foundations of Education/Organization of Pedagogical Work in Schools: coordination, political-pedagogical projects, and democratic management/The Nature of Teaching Practice/The Construction of Pedagogical Knowledge/School-based Continuous Teacher Education/Pedagogy and Pedagogical Practice in the Classroom.

Jocyare Cristina Pereira de Souza, Vale do Rio Verde University Center

Holds a degree in Languages and Literature from Vale do Rio Verde University of Três Corações (1989); Specialization in Psychopedagogy from Vale do Rio Verde University of Três Corações (1994) and Textual Linguistics from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (1994); Master's (2005), Doctorate (2009), and two Postdoctoral Fellowships (2016, 2018) in Linguistics from the State University of Campinas. Currently, under the supervision of Dr. Eduardo Guimarães, is part of the research group Semantics of the Event - IEL - UNICAMP. As a permanent faculty member of the Professional Master's Program in Management, Planning, and Teaching, works in the research line Teacher Training and Teaching Practice, coordinating the research project "Teacher Training: Diagnosis and Perspectives." Highlights include leadership in the ATLAS Group in Minas Gerais (ATLAS of Names that Tell the History of Brazilian Cities in Minas Gerais: A Semantic-Enunciative Study of the State of Minas Gerais) and the leadership of semantic-enunciative studies promoted by the Group for Semantic_Enunciation and Meaning Studies (SEnSe), the extension project "Accounts of Successful Experiences in Basic Education," and the teaching project "Training Competent Readers and Writers of Literary and Non-Literary Texts," emphasizing the development of the Enunciative Reading Method (MEL).

References

ALMEIDA, L. R. Qual é o pedagógico do Coordenador Pedagógico? In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. O coordenador Pedagógico e seus percursos formativos. São Paulo: Edições Loyola, 2018, p. 17-34.

CARMO, L. B. do. A atuação do coordenador pedagógico com o professor iniciante/ingressante. 2017. 176 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

CARVALHO, A. de L. C. A formação de professor e a organização do trabalho pedagógico na escola. In: A formação centrada na escola e a organização do trabalho pedagógico: o espaço do professor/Ademar de Lima Carvalho/org. Curitiba: CRV. 2019. P.17-28.

CARVALHO, A. de L. C. A mediação do trabalho pedagógico na escola: a práxis do coordenador pedagógico. In: Coordenação pedagógica: princípios, prática e utopia/ Ademar de Lima Carvalho/org/Curitiba: CRV. 2017. P. 115-129.

CARVALHO, A. de L. C. A formação centrada na escola: a ponte edificadora do projeto político pedagógico. In: Profissionais da educação, formação e pesquisa/Filomena Maria de Arruda Monteiro; Maria Lúcia Rodrigues Muller/orgs. Cuiabá: Edufmt. 2006. p. 187-191. V.III.

CARVALHO, A. de L. C. Os caminhos perversos da educação: a luta pela apropriação do conhecimento no cotidiano da sala de aula. Cuiabá: EdUfmt. 2005.

FRANCO, F. C. O coordenador pedagógico e o professor iniciante. In: BRUNO, E. B. G.; ALMEIDA, L. R; CHRISTOV, L. H. S (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 13ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 17-24.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 5e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 1355-1379, out./dez. 2009. Disponível em: link. Acesso em: 26 out. 2024.

IMBERNÓN, F. Formação Continuada de Professores: Novas Tendências. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

MARIANI, F.; CARVALHO, A. de L. A formação de professores na perspectiva da educação emancipadora de Paulo Freire. In: Congresso Nacional De Educação E Encontro Sul Brasileiro De Pasicopedagogia. 2009.

NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, A. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no projeto PROSALUS. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O Método (Auto)biográfico e a Formação. São Paulo: Paulus, 2009, p. 13-34.

PLACCO, V. M. N.; ALMEIDA, L. R. de (Org.). O Coordenador Pedagógico e a Formação Docente: Desafios e Perspectivas. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T. O que é formação? Convite ao debate e à proposição de uma definição. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. O coordenador pedagógico e seus percursos formativos. São Paulo: Edições Loyola, 2018, p. 09-16.

PLACCO, V. M. N. S.; SILVA, S. H. S. A formação do professor: reflexões, desafios, perspectivas. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 13. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 25-32.

PLACCO, V. M. N.; SOUZA, V. L. T. de (Org.). A atuação do coordenador pedagógico na escola. In: PLACCO, V. M. N.; SOUZA, V. L. T. de (Org.). O Coordenador Pedagógico e o Espaço de Mudança. São Paulo: Edições Loyola, 2003, p. 11-30.

DOMINGUES, I. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola: algumas perspectivas. Revista de Educação PUC-Campinas, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 181–189, 2013. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2027. Acesso em: 19 nov. 2024.

DOMINGUES, I. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. Cortez Editora, 2014.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2025-06-10

How to Cite

ISIDORIO, Allisson Roberto; CARVALHO, Ademar de Lima; SOUZA, Jocyare Cristina Pereira de. The Role of the Pedagogical Coordinator in Supporting Novice Teachers: a dialogic approach inspired by Paulo Freire. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18984, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18984. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18984. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.