Narratives of everyday teaching

from the romanticization of childhood to the naturalization of learning in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18877

Keywords:

Early Childhood Education., Naturalization., Narratives., Romanticization.

Abstract

Early Childhood Education is a stage of Basic Education strongly characterized by the romanticization of childhood and the naturalization of learning. In this regard, the objective of this article is to discuss the narratives produced by Early Childhood Education teachers, aiming to overcome the romanticization of childhood and the naturalization of learning. The results indicate that the teachers have made progress in their comprehension of childhood and early childhood education. However, this understanding remains at the level of narrative, since the various realities ultimately become a barrier to children's learning and development.

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Author Biographies

Aurelice Maria de Oliveira Paula, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Mestre em Educação (PPGE/UEMA). Esp00ação Básica de Caxias-Ma, atuando na Educação Infantil e 1 ano do Ensino Fundamental. Professora substituta do Departamento de Educação da Universidade Estadual do Maranhão -UEMA, com experiência no ensino de disciplina como Didática, Organização do Trabalho Pedagógico, Sociologia da Educação, Políticas Educacionais. Autora da proposta de formação continuada intitulada Ciranda de diálogos formativos na Educação Infantil: entrelaçando saberes e vivências. 

Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade (CNPq/UEMA). Especialista em Coordenação Pedagógica - UEMA, Avaliação Educacional - UFPI e Educação Especial e Neuropsicopedagogia - FANART, Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Professora Adjunta IV do Departamento de Educação - UEMA/CESC. Professora Permanente dos Programas de Pós-Graduação, Mestrado em Educação PPGE/UEMA e do Mestrado e Doutorado em História do PPGHIST/UEMA.

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Published

2025-06-10

How to Cite

PAULA, Aurelice Maria de Oliveira; NASCIMENTO, Franc-Lane Sousa Carvalho do. Narratives of everyday teaching: from the romanticization of childhood to the naturalization of learning in Early Childhood Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18877, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18877. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18877. Acesso em: 20 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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