Narratives of everyday teaching
from the romanticization of childhood to the naturalization of learning in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18877Keywords:
Early Childhood Education., Naturalization., Narratives., Romanticization.Abstract
Early Childhood Education is a stage of Basic Education strongly characterized by the romanticization of childhood and the naturalization of learning. In this regard, the objective of this article is to discuss the narratives produced by Early Childhood Education teachers, aiming to overcome the romanticization of childhood and the naturalization of learning. The results indicate that the teachers have made progress in their comprehension of childhood and early childhood education. However, this understanding remains at the level of narrative, since the various realities ultimately become a barrier to children's learning and development.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 2022.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1971.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República/Casa Civil, 1988.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República/Casa Civil, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael.; MARIANI, F.; MATTOS, M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores. Uberlândia: UFU, 2015.
DUARTE, N. A Escola de Vigotski e a educação escolar: algumas hipóteses para uma leitura pedagógica da Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia USP, [S. l.], v. 7, n. 1-2, p. 17–50, 1996.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2010.
LAPERRIÈRE, Anne. Os critérios de cientificidade dos métodos qualitativos. In: POUPART, Jean. et.al. (orgs.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2014. Cap. 12, p. 410-432.
LOMBARDI, José Claudinei. Notas sobre educação numa perspectiva marxista. In: GALVÃO, Ana Carolina. Infância e pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2020. cap. 1, p. 5-14.
LURIA, A. R. Vygotsky. In: L. S., LURIA, A. R., LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2010. Cap. 2, p. 21-38.
MALANCHEN, Júlia. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. São Paulo: Autores Associados, 2016.
MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, 2018.
MARX, K. O capital. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
NOVAES, Henrique Tahan. Trabalho como necessidade vital e trabalho alienado: o que os educadores precisam saber. In: NOMA, Amélia Kimiko; TOLEDO Cézar de Alencar A. (orgs). Política e gestão da educação. Maringá: Eduem, 2017. ´
OLIVEIRA, Zilma Ramos de Oliveira. Educação Infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2007.
PASQUALINI, Juliana Campregher. Periodização do desenvolvimento psíquico à luz da escola de Vygotsky: a teoria histórico-cultural do desenvolvimento infantil e suas implicações pedagógicas. In: GALVÃO, Ana Carolina (orgs.). Infância e pedagogia histórico-crítica. São Paulo: Autores associados, 2020. Cap. 4, p. 69-95.
REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. Braga: Universidade do Minho, 2003.
SAVIANI, Dermeval. Infância e pedagogia histórico-crítica. In: GALVÃO, Ana Carolina (org). Infância e pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores associados. 2020. Cap. 10, p. 245-277.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
TOZONI-REIS, M.F.de C. O método materialista histórico e dialético para a pesquisa em educação. Rev. Simbio-Logias, v. 12, n. 17, 2020.
VIGOTSKI, L. S. Obras escolhidas. Madrid: Visor, 1995.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, L. S. L. S. A Formação Social da Mente: Desenvolvimento da Percepção e da Atenção. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2003.
VIGOTSKI, L. S. L. S., LURIA, A. R., LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. Tradução de: Maria da Pena Villalobos. São Paulo: Ícone, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).