Women Novice Teachers from Amazônia Acre

entry into teaching before training for Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18902

Keywords:

Women Novice Teachers, Rural schools, Acre Amazon, Training for Teaching

Abstract

The objective was to present aspects that configured the context of initiation as women teachers in the Acre Amazon, considering the limitations for these professionals' access to initial and continued training in rural schools in Feijó, state of Acre. Data production was guided by 10 semi-structured interviews carried out with the research subjects: teachers working for four years or more in rural schools and regularly enrolled in the Degree in Pedagogy course, promoted by the Programa Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, in partnership with the Universidade Federal do Acre. Data analysis revealed a unanimous profile of initiation into teaching: all of them entered teaching before initial training and without preparation, by the public authorities, with continued training to teach in the multigrade. Furthermore, the teachers expressed that they are controlled and held accountable for their planning documents. However, the teachers indicated that the initial training, established after the teaching initiation phase, greatly contributed to the enrichment of their pedagogical practices and their theoretical reflections as legitimate teaching professionals in Basic Education.

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Author Biographies

Letícia Mendonça Lopes Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Pedagogia (UEMG, 2005), graduação em Medicina Veterinária (UFMG, 2007), mestrado em Ciência Animal/Epidemiologia (UFMG, 2010), mestrado em Educação (UFAC, 2016) e doutorado em Educação (PUC Minas, 2022). Atualmente, é Professora Adjunta (área: Didática e Estágios) na Universidade Federal de Lavras (UFLA), sendo também docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE - Mestrado Profissional) desta instituição. Pela sua experiência como professora da Educação Básica pública (Educação Infantil, Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos, Ensino Técnico) e da Educação Superior (disciplinas lecionadas em cursos de licenciatura, programas de pós-graduação e programas especiais de formação inicial e continuada de docentes), seus estudos e pesquisas têm ênfase em Educação Básica e Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: Profissão, Trabalho, Identidade e Saberes Docentes; Práticas didático-pedagógicas para Educação Especial e Inclusiva; Educação Popular; Educação em Saúde. 

Adriana Ramos dos Santos, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Possui graduação em Pedagogia e em Ciências Biológicas (ambas realizadas na Universidade Federal do Acre), mestrado em Educação (Universidade Federal Fluminense), doutorado em Educação (Universidade Federal do Paraná).´ É professora adjunta do Centro de Educação, Letras e Artes da Universidade Federal do Acre.

Cleidiane Lemes de Oliveira, Fundação Helena Antipoff

Possui licenciatura em História, mestrado e doutorado em Educação - todos pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. É professora da Educação Básica Pública na Fundação Helena Antipoff.

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Published

2025-06-10

How to Cite

RIBEIRO, Letícia Mendonça Lopes; SANTOS, Adriana Ramos dos; OLIVEIRA, Cleidiane Lemes de. Women Novice Teachers from Amazônia Acre: entry into teaching before training for Teaching . Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18902, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18902. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18902. Acesso em: 22 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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