Narratives of Beginning Teachers

experiences, meanings and challenges of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18962

Keywords:

Beginning teachers, Narratives, Teaching experiences.

Abstract

This article aims to analyze the narratives of beginning teachers, graduates of the interdisciplinary undergraduate courses at the Federal University of Southern Bahia (UFSB), Paulo Freire Campus, in order to (re)understand the experiences, meanings and challenges of teaching lived by these individuals in multiple contexts of Basic Education, in the far south of Bahia. The research, using a qualitative approach, considers that the first years of teaching experience, in dialogue with studies by Huberman (1992), Marcelo García (1999), Imbérnon (1998) and Derisso (2020), represent an important period in the process of becoming a teacher, being fundamental in the construction of professional identity and for the continuity or discontinuity of teaching practice. The analysis of the narrative interviews of the eight participating teachers highlighted that their lived experiences were primarily marked by the presence or absence of a support network in educational institutions, adaptability, job precariousness and emotions such as fear, insecurity, disgust, satisfaction, happiness and fulfillment. The results point to the importance of welcoming beginning teachers and the need to provide formative support for these individuals.

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Author Biography

Ivonete Susmickat, Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)

Licenciada em Letras, Língua Portuguesa e Literaturas, pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Especialista em Educação de Jovens e Adultos, pela UNEB. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura, pela Faculdade do Sul da Bahia - FASB. Mestra em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC. Doutora em Estado e Sociedade, pelo Programa de Pós-Graduação em Estado e Sociedade, da Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB. É professora adjunta da UFSB, Campus Paulo Freire. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em leitura, ensino de gramática e de literatura. Estuda questões referentes às práticas leitoras e aos percursos de formação de leitores jovens e adultos e às políticas públicas de EJA na Bahia e no Brasil.

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Published

2025-06-10

How to Cite

SUSMICKAT, Ivonete. Narratives of Beginning Teachers: experiences, meanings and challenges of teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18962, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18962. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18962. Acesso em: 22 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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