Narratives of Beginning Teachers
experiences, meanings and challenges of teaching
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18962Keywords:
Beginning teachers, Narratives, Teaching experiences.Abstract
This article aims to analyze the narratives of beginning teachers, graduates of the interdisciplinary undergraduate courses at the Federal University of Southern Bahia (UFSB), Paulo Freire Campus, in order to (re)understand the experiences, meanings and challenges of teaching lived by these individuals in multiple contexts of Basic Education, in the far south of Bahia. The research, using a qualitative approach, considers that the first years of teaching experience, in dialogue with studies by Huberman (1992), Marcelo García (1999), Imbérnon (1998) and Derisso (2020), represent an important period in the process of becoming a teacher, being fundamental in the construction of professional identity and for the continuity or discontinuity of teaching practice. The analysis of the narrative interviews of the eight participating teachers highlighted that their lived experiences were primarily marked by the presence or absence of a support network in educational institutions, adaptability, job precariousness and emotions such as fear, insecurity, disgust, satisfaction, happiness and fulfillment. The results point to the importance of welcoming beginning teachers and the need to provide formative support for these individuals.
Downloads
References
CASTRO, A. M. de. A; CRUZ, G. B; Contrato temporário e carreira docente: um estudo com professores iniciantes. Revista Cocar. Edicão Especial. n. 28, 2024. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/9148 Acesso em: 04 dez. 2024.
CRUZ, G. B. da; LAHTERMAHER, F. Formação docente e o desafio da indução: contribuições de uma pesquisa-formação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, PUCPRESS, v. 24, n. 82. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v24n82/1518-3483-rde-24-82-1121.pdf. Acesso em: 05 dez. 2024.
DERISSO, M. C. C. Experiências de (re)início da docência na educação básica: a profissionalidade em foco. Tese (Doutorado). Universidade Federal de São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/13999/Tese_Doutorado_MariaCeciliaCerminaroDerisso.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 05 dez. 2024.
FREIRE, P.. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
IMBERNÓN, F. La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia uma nueva cultura profesional. 3.ed. Barcelona: Graó, 1998.
GOLDENBERG, M.. A arte de pesquisar: como fazer pesquisas qualitativas em ciências sociais. Rio de Janeiro: Record, 2018.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, p. 31-61, 1992.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista Narrativa. In: BAUER. M. W; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Trad. de Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
SOUZA, E. C. de. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. Tese (Doutorado). Universidade Federal da Bahia, 2004.
SOUZA, E. C. de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Revista Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr., 2014.
SOUZA, E. C.; MEIRELES, M. M.. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).