Career entry and initial teacher education
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18884Keywords:
Career Beginning, Initial Teacher Training, Experiential Knowledge, Professional Development of TeachersAbstract
This article addresses the initial teacher education process and the early career stage of a Geography teacher, focusing on the construction of practical knowledge and professional development. The beginning of a teaching career is a decisive moment that can lead either to perseverance or disillusionment, as the construction of professional knowledge takes shape from the outset of teaching practice — a period marked by discovery. Considering this, the guiding question is: how is the early career process contributing to the professional development of a Geography teacher working in Basic Education? The objective, therefore, is to present reflections on the early career stage of a Geography teacher and its impact on professional development, with an emphasis on the construction of experiential knowledge. This study adopts a qualitative approach, combining bibliographic research and an experience report. Its theoretical foundation is grounded in the works of Tardif (2007), Huberman (1992), Imbernón (2004), Nóvoa (2009), and Freire (2015). The narratives reveal that experiences gained through participation in teaching initiation programs contributed to both theoretical grounding and practical preparedness for entering the profession. The beginning of teaching emerged as a time of constructing experiential knowledge — challenging, distressing, yet decisive for career retention and influential throughout the professional journey. Based on the report, it was possible to observe that the formative experiences lived at the beginning of the career are foundational to the development of practical knowledge. These forms of knowledge are forged daily amidst uncertainties, challenges, and rituals that shape classroom teaching practice.
Downloads
References
BENEVIDES-PEREIRA, A. M. T. Considerações sobre a síndrome de burnout e seu impacto. Boletim de Psicologia. v. LXII, n. 137, p. 155-168, 2012. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v62n137/v62n136a05.pdf . Acesso em: 09 abr. 2025.
BURIOLLA, M. A. F. Estágio supervisionado. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. PIBID. 2014a Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/pibid. Acesso em: 12 nov. 2024.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. PRP. 2018b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-encerrados/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 12 nov. 2024.
CASTROGIOVANNI, A. C. E agora, como fica o ensino da Geografia com a Globalização. In: CASTROGIOVANNI, A. C; CALLAI, H. C; SHÄFFER, N. O; KAERCHER, N. A (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: Associação de Geógrafos Brasileiros (AGB), 1998.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
FARIAS, I. M. S; SALES, J. O. C. B; BRAGA, M. M. S. C; FRANÇA, M. S. L. M. Didática e docência: aprendendo a profissão. 4. ed. Brasília: Liber Livros, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GATTI, B; ANDRÉ, M.; GIMENES, N; FERRAGUT, L. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014.
GOMEZ, M; KLAUTAU, P. Burnout na educação: precarização e suas repercussões na saúde do professor da rede pública. Psicol. clin. Rio de Janeiro, v. 33, n. 3, p. 429-447, 2021. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v33n3/03.pdf . Acesso em: 21 nov. 2024.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, p. 31-61, 1992.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
MUSSI, R. F. F; FLORES, F. F; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/apraxis/v17n48/2178-2679-apraxis-17-48-60.pdf . Acesso em: 09 abr. 2025.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Porto: Porto Editora, 2009.
SOUZA, R. O; NERY, V. S. C. Formação para docência no ensino superior: estudos sobre os saberes docentes e os programas de monitorias. Margens: Revista Interdisciplinar, v.10. n. 14 p. 75-94, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br
/index.php/revistamargens/article/view/4250/4122. Acesso em: 9 nov. 2024.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).