Career entry and initial teacher education

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18884

Keywords:

Career Beginning, Initial Teacher Training, Experiential Knowledge, Professional Development of Teachers

Abstract

This article addresses the initial teacher education process and the early career stage of a Geography teacher, focusing on the construction of practical knowledge and professional development. The beginning of a teaching career is a decisive moment that can lead either to perseverance or disillusionment, as the construction of professional knowledge takes shape from the outset of teaching practice — a period marked by discovery. Considering this, the guiding question is: how is the early career process contributing to the professional development of a Geography teacher working in Basic Education? The objective, therefore, is to present reflections on the early career stage of a Geography teacher and its impact on professional development, with an emphasis on the construction of experiential knowledge. This study adopts a qualitative approach, combining bibliographic research and an experience report. Its theoretical foundation is grounded in the works of Tardif (2007), Huberman (1992), Imbernón (2004), Nóvoa (2009), and Freire (2015). The narratives reveal that experiences gained through participation in teaching initiation programs contributed to both theoretical grounding and practical preparedness for entering the profession. The beginning of teaching emerged as a time of constructing experiential knowledge — challenging, distressing, yet decisive for career retention and influential throughout the professional journey. Based on the report, it was possible to observe that the formative experiences lived at the beginning of the career are foundational to the development of practical knowledge. These forms of knowledge are forged daily amidst uncertainties, challenges, and rituals that shape classroom teaching practice.

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Author Biographies

Luana Santos Sales, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora de Geografia da Educação Básica, no Ensino Fundamental - Anos Finais, e Mestranda do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação, da Universidade Estadual de Santa Cruz. Área de pesquisa/experiência: Ensino de Geografia, Cartografia Escolar e Educação de Jovens e Adultos.

Viviane Briccia, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Física - Licenciatura pela Universidade de São Paulo (1998), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2012), com um estágio na Universidade de Valência (Espanha), com o tema Competências docentes e inovação para a Educação Científica. Atualmente é professora Titular do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz e Coordenadora do Colegiado do Curso de Pedagogia. Tem experiência na Educação básica como professora de Física nos ensino Médio e Fundamental. Tem atuado no Ensino Superior, com a formação inicial de professores no curso de Pedagogia e outros, e também em propostas de Formação Continuada nos municípios da região de atuação da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Realiza pesquisa nos seguintes temas: ensino de ciências, alfabetização científica nos anos iniciais, ensino por investigação e formação de professores. 

Humberto Cordeiro Araujo Maia , Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduação em Licenciatura em Geografia (UNEB), especialização em Ensino de Geografia e em Geografia e meio ambiente, ambas pela UCAM, Mestrado em Educação de Jovens e Adultos (UNEB) e Doutorado em Geografia (UNESP), linha de pesquisa 2: Ensino de Geografia, Cartografia e Cartografia Escolar. É membro do grupo de pesquisa Formação de Professores, Autobiografia e Políticas Públicas (UNEB) e grupo de pesquisa Núcleo de Ensino de Geografia e Didática - NEGED (UNESP). Professor Adjunto da Universidade Estadual de Santa Cruz- UESC, atuando na graduação em Geografia, especialização em ensino de Geografia e Programa de Pós Graduação em Educação. Coordena o Laboratório de Ensino e Aprendizagem em História e Geografia - LAHIGE; Editor Chefe da Revista do Laboratório de Ensino e Aprendizagem em História e Geografia. Foi Gerente Acadêmico - PROGRAD (2019-2022), Coordenador do Comitê de Graduação (2019-2022), Recenseador Institucional (2019-2022) e Procurador Educacional Institucional (2019-2022) da Universidade Estadual de Santa Cruz. 

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Published

2025-06-10

How to Cite

SALES, Luana Santos; BRICCIA, Viviane; MAIA , Humberto Cordeiro Araujo. Career entry and initial teacher education: an experience report. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18884, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18884. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18884. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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