Experiences of beginning teachers with reading and writing practices in early education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18985Keywords:
Beginner teachers, Early Childhood Education, Reading, WritingAbstract
This article addresses the experiences of beginner teachers in reading and writing practices in Early Childhood Education, based on narratives produced through online questionnaires. The study is grounded in authors such as Soares (2009), Brandão and Rosa (2011), and Araújo (2016), who discuss reading and writing practices in this context. The results reveal that the teachers adopt playful and interactive approaches, such as reading circles, storytelling, and the use of creative resources, which stimulate curiosity, imagination, and a love for reading and writing.
Downloads
References
ARAÚJO, L. C. de. A escrita e sua base fonológica em contextos lúdicos e letrados na educação infantil. Revista Brasileira de Alfabetização, [S. l.], n. 19, p. 1–17, 2023. DOI: 10.47249/rba2023730. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/730. Acesso em: 10 dez. 2024.
ARAÚJO, L. C. de. Brincar com a linguagem: o papel da Educação Infantil no letramento e alfabetização. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. esp. 4, p. 2325-2343, 2016. E-ISSN: 1982-5587. DOI: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp4.9196.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRANDÃO, A. C. P. Alfabetização e letramento na Educação Infantil: “ou isto ou aquilo”. In: BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Orgs.). Aprendizagem inicial da língua escrita com crianças de 4 e 5 anos: mediações pedagógicas. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 19-35.
BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Org.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p.7-12.
BRANDÃO, A. C. P.; LEAL, T. F. Alfabetizar e letrar na Educação Infantil: o que isso significa? In: BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 13-31.
BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Org.). Aprendizagem inicial da língua escrita com crianças de 4 e 5 anos: mediações pedagógicas. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
CORSINO, P. A brincadeira com as palavras e as palavras como brincadeiras. In: CORSINO, P. (Org.). Educação Infantil: cotidiano e políticas. Campinas (SP): Autores Associados, 2012. p. 47-64.(Coleção educação contemporânea).
GALVÃO, A. M. de O. Crianças e cultura escrita. In: Linguagem oral e linguagem escrita na educação infantil: práticas e interações. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2016. 120 p. (Coleção Leitura e Escrita na Educação Infantil, v. 4).
GIRÃO, F. M. P.; BRANDÃO, A. C. P. A leitura e escrita das crianças e com as crianças. In: BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Orgs.). Aprendizagem inicial da língua escrita com crianças de 4 e 5 anos: mediações pedagógicas. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 39-61.
GOMES, M. de O. Formação de professores na educação infantil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013. (Coleção Docência em Formação. Série Educação Infantil).
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
KRAMER, S. Com a pré-escola nas mãos: educação infantil e política. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEAL, T.F.; SILVA. A. da. Brincando, as crianças aprendem a falar e a pensar sobre a língua. In: BRANDÃO, A. C. P.; ROSA, E. C. S. (Orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p.53-72.
GARCIA, M. C. A formação de professores: novas perspectivas fundamentadas na investigação sobre o pensamento do professor. Porto: Porto Editora, 1999.
NOGUEIRA, G. M.; FERREIRA, C. R. G.; ESPÍNDOLA, C. do S. Leitura e escrita na Educação Infantil: um tema polêmico e necessário. Revista Brasileira de Alfabetização, [S. l.], n. 19, p. 1–18, 2023. DOI: 10.47249/rba2023726. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/726. Acesso em: 10 dez. 2024.
SARMENTO, M.J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M.J; PINTO, M. (Orgs.). A infância e a educação: teorias e práticas. Porto: Edições ASA, 2005. p. 37-55.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. 5 ed. São Paulo: Contexto, 2009.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed., 11 reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 128p.
SOUZA, E. C. de. História de vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: SOUZA, E. C. de; MIGNOT, A. C. V. (orgs.). História de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet; FAPERJ, 2008. p. 89-98.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).