The beginning of the teaching career
challenges and learning of being a teacher
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19002Keywords:
Teaching training, Teaching, LearningAbstract
This study aims to identify how the process of the beginning of the teaching career of the research individuals unfolds, highlighting the challenges and the learning teaching processes. For the methodology, the ethnomethodological perspective understood as the Social Theory which uses the ethnomethods and are procedures built by the social subject in their daily lives and it is used as a research tool, the Narrative Interview and the Participant Observation procedure. The data have revealed two existing phases during the early years of career – exploration and stabilisation – they're both experienced by the beginner in the period corresponding to one up to six years of professional activities. In the first phase of exploration which corresponds to one to three years of career, the beginning teachers have experienced numerous challenges and reality Shock. In the second phase of stabilization which covers between four to six years of their career, the new teachers have highlighted a growing professional autonomy and learning from teaching. Therefore, during the beginning process of career, some actions are necessary to welcome new teachers such as: amount of work that doesn’t overwhelm the teacher; management, the pedagogical coordination and experienced teachers’ support and final commitment on the part of the institution.
Downloads
References
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BERTAUX, D. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Natal: UFRN. São Paulo: Paullus, 2010.
CAVACO, M. H. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: Nóvoa, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1999. p. 155-191.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
COULON, Alain. Etnometodologia. Petrópolis: Vozes, 1995.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GARCÍA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista brasileira de pesquisa sobre formação docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49. ago./dez. 2010. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 10 abr. 2020.
JOVCHELOVITCH, Sandra.; BAUER, Martin. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 90-113.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2007. p. 31-61.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.
PACHECO, José Francisco de Almeida.; FLORES, Maria Assunção. Formação e avaliação de professores. Porto: Porto Editora, 1999.
SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação & Sociedade, ano XXI, n. 73, p. 209-244, dez./2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v21n73/4214.pdf. Acessível em: 01 fev. 2020.
VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera. Os estudos de Shulman sobre formação e profissionalização docente nas produções acadêmicas brasileiras. Revista Cadernos de Educação, n. 53, p. 80-100, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/9154. Acesso em: 20 abr. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).