Methodologies to optimize the teaching-learning process
teacher narratives on reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19042Keywords:
Reading and text production, Methodology, Teaching-learningAbstract
The objective of this article is to demonstrate the relevance of developing methodologies that facilitate and optimize the teaching-learning process in reading and writing. From this perspective, we ask: how can teachers use active methodologies to develop reading and writing? The specific objectives include reflecting on the role and profile of teachers in creating these methodologies and proposing methodological actions that prioritize reading and textual production in the teaching-learning process. To achieve these objectives, dialogues with authors such as Cagliari (1997), Chiappini (2001), Martins (2016), Oliveira (2002), Pimenta; Almeida (2009), Veiga (2003), among others, are used. The methodology adopted is anchored in qualitative research, with the participation of three teachers who work in education in the city of Caxias - MA. Data collection was carried out through structured interviews. We then used reflective narratives to construct the data. Data analysis is based on Bardin (2010). The results indicate the current situation of pedagogical practices and acquisition of Portuguese language teaching in the 6th grade, especially with regard to the process of reading and text production. Teachers perform their role satisfactorily, promoting teaching and learning. However, the research points to the need to adapt the content to the different levels of students, describing methods, didactics and resources that facilitate significant learning of reading and text production.
Downloads
References
BARBOSA, A. M. Inquietações e mudanças no Ensino da Arte. São Paulo: Cortez. 2002.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2010.
BAUER, M. W; GASKEL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização & linguística. São Paulo: Scipione, 1997.
CHIAPPINI, L. (Coord.). Aprender e ensinar com texto. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
DIAS, S. J. Universidade e Avaliação: entre a ética e o mercado. Florianópolis: Insular, 1984.
MANTOAN, M. T. E. Caminhos pedagógicos da inclusão. São Paulo, Memnon Edições Científicas, 1998.
MARTINS, L. M. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 13-34.
MIRANDA, S. M. B. da S; MIRANDA, A. L. A. Professoras formadoras e suas concepções de estágio supervisionado. In: Escritas de si, trajetórias de vida e percursos de formação docente em contextos diversos. Dimensões Docentes. Porto Alegre, v. 1, n. 2, 2024.
OLIVEIRA, M. K. de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio- histórico. São Paulo: Scipione, 2002.
PASQUALINI, J. C. O papel do professor e do ensino na educação infantil: a perspectiva de Vigotski, Leontiev e Elkonin. In: MARTINS, L. M., DUARTE, N. (orgs). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
PIMENTA, S. G; ALMEIDA, M. I. Programa de Formação de Professores – USP. In: PINHO, S. Z. (org.). Formação de educadores: o papel do educador e sua formação. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
SEIDMAN, I. E. Entrevista como pesquisa qualitativa. Um Guia para Pesquisadores em Educação e Ciências Sociais. Columbia: Teachers College Press, 1991.
SILVA, S. M. B. O Estágio Supervisionado no processo formativo: o que pensam as professoras. Doutorado (Doutorado em Educação). 198f. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Piauí, Teresina: UFPI, 2018.
VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Campinas: Cad. Cedes, 2003.
VIEIRA, M. M. F; ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração: teoria e prática. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).