Methodologies to optimize the teaching-learning process

teacher narratives on reading and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19042

Keywords:

Reading and text production, Methodology, Teaching-learning

Abstract

The objective of this article is to demonstrate the relevance of developing methodologies that facilitate and optimize the teaching-learning process in reading and writing. From this perspective, we ask: how can teachers use active methodologies to develop reading and writing? The specific objectives include reflecting on the role and profile of teachers in creating these methodologies and proposing methodological actions that prioritize reading and textual production in the teaching-learning process. To achieve these objectives, dialogues with authors such as Cagliari (1997), Chiappini (2001), Martins (2016), Oliveira (2002), Pimenta; Almeida (2009), Veiga (2003), among others, are used. The methodology adopted is anchored in qualitative research, with the participation of three teachers who work in education in the city of Caxias - MA. Data collection was carried out through structured interviews. We then used reflective narratives to construct the data. Data analysis is based on Bardin (2010). The results indicate the current situation of pedagogical practices and acquisition of Portuguese language teaching in the 6th grade, especially with regard to the process of reading and text production. Teachers perform their role satisfactorily, promoting teaching and learning. However, the research points to the need to adapt the content to the different levels of students, describing methods, didactics and resources that facilitate significant learning of reading and text production.

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Author Biographies

Shirlane Maria Batista da Silva Miranda, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2018). Pesquisadora da UEMA/FAPEMA/CNPq. Professora do PPGE - Educação – UEMA. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão, vice-líder do grupo de estudos em Linguagem, Discurso e Ensino – GELDE/CNPq. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Estágio Supervisionado, Currículo, Didática e Formação de Professores

Antônio Luiz Alencar Miranda, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Professor do Mestrado Profissional em Educação - PPGE, UEMA/Caxias. Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão (1993), Mestrado em Letras (Ciência da Literatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001) e Doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014). Líder do Grupo de Estudos em Linguagem, Discurso e Ensino GELDE/CNPq, pesquisador da UEMA/FAPEMA/CNPq. Professor Associado da UEMA/Campus Caxias e professor do Ensino Médio, da SEDUC. Atualmente é Chefe do Departamento de Letras e professor da Pós-graduação em Língua Portuguesa, da disciplina de Análise do Discurso e de Sociolinguística. 

Érica Layanne Rocha da Silva, Universidade Estadual do Maranhão

Possui graduação em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa. Tem experiência e atua na área de Letras.

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Published

2025-06-10

How to Cite

MIRANDA, Shirlane Maria Batista da Silva; MIRANDA, Antônio Luiz Alencar; SILVA, Érica Layanne Rocha da. Methodologies to optimize the teaching-learning process: teacher narratives on reading and writing. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e19042, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19042. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/19042. Acesso em: 21 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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