Autobiographical Narratives of Novice Teachers

Challenges and Overcoming in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18867

Keywords:

Novice teachers., Early Childhood Education., Autobiographical narrative.

Abstract

This article analyzes the challenges faced by novice teachers in Early Childhood Education through an autobiographical narrative. Based on the experiences of one of the authors, it discusses the "reality shock," the construction of teacher identity, classroom management in complex groups, and relationships with families. Grounded in theorists such as Michael Huberman and Carlos Marcelo Garcia, the study highlights the tension between idealized expectations and the practical demands of teaching, emphasizing the importance of initial training, institutional support, and collaborative networks to overcome the challenges of professional initiation and promote the continuous construction of teacher identity.

Downloads

Author Biographies

Nayara Macedo de Lima Jardim, Universidade Federal de Viçosa

Professora do curso de Licenciatura em Educação Infantil no Departamento de Educação Infantil da Universidade Federal de Viçosa (UFV) e formadora de professores da Educação Infantil. Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). 

Regina Magna Bonifácio de Araújo, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Pós-doutoramento pela Universidade Federal de São Carlos – campus Sorocaba (2022-2023) e pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal (2014/2015), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2007), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora-UFJF (1999) e Graduação em Pedagogia PUC-MG (1979). Professora titular do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da UFOP. Curadora do Café com Paulo Freire dos Inconfidentes – MG. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação de Jovens, Adultos e Idosos – GEPEJAI.

References

AZEVEDO, Angelita Aparecida; CARDOSO, Solange; e NUNES, Célia Nunes. Professores iniciantes e o “choque de realidade”. In: GARIGLIO, José Antônio; NUNES, João Francisco do Nascimento; MARCELO GARCIA, Carlos Marcelo; MAYOR MUNIZ, Cristina (orgs.). A iniciação à docência na educação básica: dilemas, desafios e aprendizagens profissionais. Curitiba: Appris, 2020, v. 1, p. 441-452.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CARDOSO, Solange. Professoras iniciantes da Educação Infantil: encantos e desencantos da docência. 2013. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Ouro Preto, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Mariana, 2013.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 333–346, abr. 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/xhw4bbpW3HZkPQZhTtWLcbH/>. Acesso em: 17 dez. 2024.

FANFANI, Emilio Tenti. La condición docente: análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2005.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Água, 1993.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GONZALEZ, Tatiana Silva. A relação família-escola na Educação Infantil: perspectivas de professores e gestores em contextos de vulnerabilidade social. 2024. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 31-61.

LIMA, Emília Freitas de (org.). Sobrevivências no início da docência. Brasília: Liber Livro Editora, 2006.

LIMA, Samantha Dias de. Os desafios de ser professora iniciante na Educação Infantil. In: LIMA, Samantha Dias de (Org.). Cartas ao Professor Iniciante. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. p. 131-139.

RODRIGUES, Ana Paula Cordeiro Marques; CRUZ, Silvia Helena Vieira. Formação inicial de professores para a docência com bebês: as perspectivas de docentes, discentes e egressos do curso de pedagogia da Universidade Federal do Ceará, Brasil. Educar em Revista, Curitiba, v. 40, e88141, 2024.

SEISDEDOS, Robinson; FERNÁNDEZ, José Tejada; GELABERT, Salvador Blanch. ¿Cómo construyen su identidad las educadoras de párvulos principiantes? Perspectiva Educacional, v. 57, n. 3, p. 104-130, oct. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292018000300104>. Acesso em: 16 dez. 2024.

VIEIRA, Alexia Júlia Lima. Os desafios da profissão docente vivenciados por professores/as com diferentes tempos de carreira. 2019. 78 f. Universidade Federal da Paraíba, Centro de Educação, João Pessoa, 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/15249>. Acesso em: 16 dez. 2024.

ZABALZA BERAZA, Miguel Ángel; ZABALZA CERDEIRIÑA, María Ainoha. La formación del profesorado de Educación Infantil. Participación Educativa, n. 16, p. 103-113, mar. 2011. Disponível em: <https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/81505/00820113012784.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2024.

Published

2025-06-10

How to Cite

JARDIM, Nayara Macedo de Lima; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio de. Autobiographical Narratives of Novice Teachers: Challenges and Overcoming in Early Childhood Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18867, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18867. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18867. Acesso em: 22 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.