The beginning of teaching

threads and wefts that are woven in the constitution of the beginning teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18916

Keywords:

Beginning of teaching, Beginning teachers, Daily life of the school, Narratives

Abstract

Built and filled with many reflections and experiences from the beginning of the teaching, the present dissertation is a dialogue between the novice teacher and her many interlocutors - school subjects - that seeks to look, listen and to sensitize by her condition of novice teacher, in search of the knowledge sharing, questions, insecurities, inquietudes and discovers from the beginning of teaching. Or: how the beginning teacher is constituted as a teacher in the school routine? Many threads immersed in school quotidian and in its relations - students, teachers and other school subjects - mean the tangle of movements by it accomplished for the interlace of them in the composition of a texture: a collective totality, singular and filled with reflections between its ties. In sew movements, knowledge, practices, livings, experiences and sensibilities are loosen from the skein and together they build a new composition where every thread has new meaning when in contact with another, with everything and with itself, where research meets fragments constitution of beginning teacher, also called teacher-learner-teach that early stage, is formed in the intersubjective relationship, dialogue and sharing of knowledge and experiences among their peers and other school subjects. Therefore, this dissertation aims to contribute to the discussion of the topic from a bias of the experiences of the teacher-learner- teach that in relations with others, find the way to school.

Downloads

Author Biographies

Marciene Aparecida Santos Reis, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2022), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2013), possui especialização em Pedagogia Empresarial (2010) e graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (2009). Membro do grupo de estudos e pesquisas em Educação Continuada, GEPEC, FE/Unicamp. Atualmente é professora do ensino fundamental e da pós-graduação em Alfabetização e Letramento.

Ana Maria Falcão de Aragão, Universidade Estadual de Campinas

Psicóloga. Professora Titular do Departamento de Psicologia Educacional da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Docente da Faculdade de Educação da Unicamp.
Pesquisadora do Instituto de Estudos Avançados (IdEA) da Unicamp. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1981), Licenciatura em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1980), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1997).

References

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7a ed. São Paulo: Cortez, 2010. Coleção questões da nossa época; v.8.

ALARCÃO, Isabel. (Org.). Formação Reflexiva de Professores: estratégias de supervisão. Coimbra – Portugal: Porto Editora, 1996.

ARAGÃO, A. M. F. Reflexividade coletiva: indícios de desenvolvimento profissional docente. Tese de Livre-docência. Faculdade de Educação – UNICAMP. 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 9a ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

FONTANA, Roseli A. Cação. Como nos tornamos professoras? 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51a Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30a. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de Professores para uma mudança educativa. Porto Editora Ltda, 1999.

GINZBURG, Carlos. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MARIANO, André Luiz Sena. A construção do início da docência: um olhar a partir das produções da ANPED e do ENDIPE. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.

PREZOTTO, Marissol. O trabalho docente com.par.t(r)ilhado: focalizando a parceria. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas – Faculdade de Educação. Campinas/SP, 2015.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lílian do Valle. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

REIS, Marciene Aparecida Santos. Tecendo os fios do início da docência: a constituição da professora iniciante. Campinas, SP: [s.n], 2013.

SADALLA, A. M. F. A.; SÁ-CHAVES, I. da S. C. Constituição da Reflexividade docente: indícios de desenvolvimento profissional coletivo. Educação Temática Digital, v. 9, n. 2, p. 189-203, jun. 2008. ISSN: 1676-2592.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-06-10

How to Cite

REIS, Marciene Aparecida Santos; ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. The beginning of teaching: threads and wefts that are woven in the constitution of the beginning teacher. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18916, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18916. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18916. Acesso em: 21 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.