The beginning of teaching
threads and wefts that are woven in the constitution of the beginning teacher
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18916Keywords:
Beginning of teaching, Beginning teachers, Daily life of the school, NarrativesAbstract
Built and filled with many reflections and experiences from the beginning of the teaching, the present dissertation is a dialogue between the novice teacher and her many interlocutors - school subjects - that seeks to look, listen and to sensitize by her condition of novice teacher, in search of the knowledge sharing, questions, insecurities, inquietudes and discovers from the beginning of teaching. Or: how the beginning teacher is constituted as a teacher in the school routine? Many threads immersed in school quotidian and in its relations - students, teachers and other school subjects - mean the tangle of movements by it accomplished for the interlace of them in the composition of a texture: a collective totality, singular and filled with reflections between its ties. In sew movements, knowledge, practices, livings, experiences and sensibilities are loosen from the skein and together they build a new composition where every thread has new meaning when in contact with another, with everything and with itself, where research meets fragments constitution of beginning teacher, also called teacher-learner-teach that early stage, is formed in the intersubjective relationship, dialogue and sharing of knowledge and experiences among their peers and other school subjects. Therefore, this dissertation aims to contribute to the discussion of the topic from a bias of the experiences of the teacher-learner- teach that in relations with others, find the way to school.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7a ed. São Paulo: Cortez, 2010. Coleção questões da nossa época; v.8.
ALARCÃO, Isabel. (Org.). Formação Reflexiva de Professores: estratégias de supervisão. Coimbra – Portugal: Porto Editora, 1996.
ARAGÃO, A. M. F. Reflexividade coletiva: indícios de desenvolvimento profissional docente. Tese de Livre-docência. Faculdade de Educação – UNICAMP. 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 9a ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
FONTANA, Roseli A. Cação. Como nos tornamos professoras? 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51a Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30a. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de Professores para uma mudança educativa. Porto Editora Ltda, 1999.
GINZBURG, Carlos. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
MARIANO, André Luiz Sena. A construção do início da docência: um olhar a partir das produções da ANPED e do ENDIPE. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.
PREZOTTO, Marissol. O trabalho docente com.par.t(r)ilhado: focalizando a parceria. Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas – Faculdade de Educação. Campinas/SP, 2015.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lílian do Valle. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
REIS, Marciene Aparecida Santos. Tecendo os fios do início da docência: a constituição da professora iniciante. Campinas, SP: [s.n], 2013.
SADALLA, A. M. F. A.; SÁ-CHAVES, I. da S. C. Constituição da Reflexividade docente: indícios de desenvolvimento profissional coletivo. Educação Temática Digital, v. 9, n. 2, p. 189-203, jun. 2008. ISSN: 1676-2592.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).