Memories of insertion

narratives from experienced teachers in literacy classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18925

Keywords:

Beginning teacher, Experienced teacher, Narrative, Professional insertion in Literacy

Abstract

The present work arises from an excerpt from a research that aimed to analyze the approximations and distances that are expressed in different times of professional teaching insertion, in the teaching of literacy, based on memories of experienced teachers. Methodologically, it considered Bragança's (2018) interview-conversation path, supported by thematic triggering axes that favored the construction of narratives. In total, four teachers with 10, 13, 15 and 25 years of teaching experience in literacy classes participated in the research. The findings point to tensions in the period of professional insertion such as: community and structural issues, literacy approach and multi-age classes and, regarding the strategies mobilized by the teachers, it was possible to identify the power of exchange between peers, specialization and recording of their practices to face the tensions that permeate the beginning of the profession.

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Author Biographies

Gabriel Murillo Rocha da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor dos anos iniciais do ensino fundamental, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2019). Mestre em educação pela Universidade Federal no Rio de Janeiro (UFRJ) pela linha de pesquisa: formação de professores, Linguagens e Subjetividade (2024). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Grandes áreas: outros, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação, alfabetização, narrativas e formação de professores - iniciação à docência. 

Giseli Barreto da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora da Universidade Federal do Rio de Janeiro, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFRJ). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq e Cientista do Nosso Estado da FAPERJ.

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Published

2025-06-10

How to Cite

CRUZ, Gabriel Murillo Rocha da; CRUZ, Giseli Barreto da. Memories of insertion: narratives from experienced teachers in literacy classes. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18925, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18925. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18925. Acesso em: 21 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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