Memories of insertion
narratives from experienced teachers in literacy classes
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18925Keywords:
Beginning teacher, Experienced teacher, Narrative, Professional insertion in LiteracyAbstract
The present work arises from an excerpt from a research that aimed to analyze the approximations and distances that are expressed in different times of professional teaching insertion, in the teaching of literacy, based on memories of experienced teachers. Methodologically, it considered Bragança's (2018) interview-conversation path, supported by thematic triggering axes that favored the construction of narratives. In total, four teachers with 10, 13, 15 and 25 years of teaching experience in literacy classes participated in the research. The findings point to tensions in the period of professional insertion such as: community and structural issues, literacy approach and multi-age classes and, regarding the strategies mobilized by the teachers, it was possible to identify the power of exchange between peers, specialization and recording of their practices to face the tensions that permeate the beginning of the profession.
Downloads
References
ALARCÃO, I.; ROLDÃO, M. do C. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 6, n. 11, p. 109–126, 2014. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/108. Acesso em: 19 jan. 2024.
BOSI, E. (1979). Memória e sociedade: lembranças de velhos (1a ed.). São Paulo:
Companhia das Letras.
BRAGANÇA, I. F. de S. Pesquisaformação narrativa (auto) biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: Pesquisa (Auto)Biográfica: Diálogos Epistêmicos-Metodológicos. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 280
CAMPELO, T. da S. ; CRUZ, G. B. da . -Deprivatization of practice- como estratégia de formação inicial docente no PIBID Pedagogia. Revista ibero-americana de estudos em educação , v. 14, p. 169-187, 2019.
CORAIS, M. C. Alfabetização como processo discursivo: princípios teóricos e metodológicos que sustentam uma prática. Tese de Doutorado em Educação. Niterói: Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, 2018.
CRUZ, G. B. da; FARIAS, I. M. S.; HOBOLD, M. de S. Indução profissional e o início do
trabalho docente: debates e necessidades. REVEDUC – Revista Eletrônica de Educação, p.45–66, 2020.
CRUZ, G. B. da; LATHERMAHER, F. Perspectivas de indução docente: possibilidades às tensões e aos desafios de professores em inserção profissional. Barcelona: Octaedro, 2022. p. 75–96.
DELORY-MOMBERGER, C. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008, pp. 69-83
DELORY-MOMBERGER, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Tradução: Eliane das Neves Moura. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica. Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, jan./abr. 2016
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Vidas de professores. Porto: Porto, 1992. p. p.31-62.
PRADO, G.V.T.; FERREIRA, C.R.; FERNANDES, C.H. Narrativa Pedagógica e Memoriais de Formação: Escrita dos Profissionais da Educação? Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 12, n. 26, p. 143-153, set./dez., 2011.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. - São Paulo: Cortez, 1988.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, Apr. 2004.
VEENMAN, S. Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, [Pennsylvania], v. 54, n. 2, p. 143-178, summer 1984.
VIDAL, A. Alfabetizar: Por onde começar? In: Como Alfabetizar? Na roda com professoras dos anos iniciais. Campinas, São Paulo: Papirus Editora, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).