Afroaffects in teacher training

(Self)narratives of ontoepistemic care in MAfroEduc Olùkọ́

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18932

Keywords:

Afro-affects, Teaching education, (Self)narratives, Afrocentricity

Abstract

The Study and Research Group on Afrocentric Education (MAfroEduc Olùkọ́) at the Universidade Federal do Maranhão (UFMA), affectionately called "Quilombo Acadêmico" by its members, has been producing studies that challenge the field of modern episteme, with an emphasis on the ontoepistemic production of decolonial and Afrocentric perspectives, particularly in teaching education. This study aims to discuss the notion of Afro-affects based on (self)narratives of care grounded in African cosmoperceptions, stemming from our experiences of being and belonging in academia with MAfroEduc Olùkọ́. Methodologically, it uses the (self)narratives of members of this research group, highlighting especially Afro-affects, care, and Afrocentric studies that lead to other forms of knowledge and intersubjective and anti-racist practices, in dialogue with hooks (2017; 2020; 2022; 2023), Castiano (2010), Piedade (2017), Lorde (2021), among others. These other ways of being and belonging in academia, during initial or continuing teacher education, enable MAfroEduc to create possible fields that challenge traditional academic structures, proposing scientific practices that establish new fundamental pillars in Afro-teaching (Sousa, 2023), such as: collectivity, ancestry, and practices of care.

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Author Biographies

Soraia Lima Ribeiro de Sousa, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutoranda em Educação (PPGE-UFMA). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2022). Especialização em Educação, Cultura e Identidade Afrodescendente pela Universidade Federal do Piauí (2012). Possui Graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Piauí (2010) e Licenciatura em Pedagogia (2024). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal do Maranhão. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação, Mulheres e Relações de Gênero (GEMGe); e Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação Afrocentrada (MafroEduc Olùko/CCSO/UFMA). Desenvolve pesquisas e concentra seus estudos na área da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação das Relações Étnico-Raciais, Formação inicial docente, afrodescendência, raça.

Fernanda Lopes Rodrigues, Colégio Universitário da Universidade Federal do Maranhão

Licenciada em Pedagogia (UFMA, 2009), Mestre em Educação (UFMA, 2012). Doutoranda em História (UEMA, 2025). Participa do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros, da Universidade Federal do Maranhão. Professora EBTT do Colégio de Aplicação da UFMA. Professora da Licenciatura em Estudos Africanos e Afro-Brasileiros da UFMA. Vice-coordenadora do MAfroEduc OLÙKỌ́ - Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Educação Afrocentrada. Principais temas de estudo e pesquisa: educação escolar quilombola. educação para as relações étnico-raciais, formação docente e história da educação.

Raimunda Nonata da Silva Machado, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Ciências Sociais e licenciada em Pedagogia, ambos pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professora Adjunta do Departamento de Educação II e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMA). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Educação das Relações Étnico-Raciais e de Gênero (NEPERGE). Pesquisadora dos Grupos de Estudos e Pesquisa sobre Educação, Mulheres e Relações de Gênero (GEMGe); Gênero, Sexualidade e Práticas Educativas (GESEPE) da UFMA e Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Educação, Gênero e Afrodescendência (Roda Griô/GEAFRO) da UFPI. É membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN).

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SOUSA, Soraia Lima Ribeiro de. Pedagogia ubuntuísta: formação inicial com afrodocência. Curitiba: CRV, 2023.

Published

2025-06-10

How to Cite

SOUSA, Soraia Lima Ribeiro de; RODRIGUES, Fernanda Lopes; MACHADO, Raimunda Nonata da Silva. Afroaffects in teacher training: (Self)narratives of ontoepistemic care in MAfroEduc Olùkọ́. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18932, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18932. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18932. Acesso em: 20 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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