The creation of a space for research and education, with teachers at the start of their careers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18950

Keywords:

Narrative research, Beginning teachers, Bioprofessional workshop

Abstract

In this text, we value the participation of the subjects in research and education, maintaining a relationship between the two in a piece of work developed as part of the first author's doctoral thesis, which is still ongoing. The aim is to discuss the creation of a participant methodology and to understand how it provided a space for reflection on teaching and professional development.  In 2023, six novice teachers from Maricá/RJ took part in the research. We propose ways of working, listening and learning that aim to find answers to procedural questions, allowing for theoretical constructions about the person in education and with their own voice (Leal da Costa et al). This implied recognizing that research is a fundamental element in teacher education, assuming that a device constructed in a participatory manner allowed for understanding associated with the production of professional and scientific knowledge, including providing answers to the research objectives. We present the methodological construction of the bioprofessional workshop (Rego, Leite & Leal da Costa), inspired by the concept of the biographical project workshop (Delory-Momberger). We can see that the bioprofessional workshop was a space/time for reflection and the production of knowledge by the participating teachers and the researcher, in scenarios that allowed them to understand both the trajectories of what they experienced, as well as broader contextual and socio-historical frameworks and desires for the future. The participants became aware of their practice and, at the same time, it contributed to their professional development (Leal da Costa et al). We found that the workshop enabled a critical reading of their own practices, the perception of authorship of professional knowledge, and ways of learning to be a teacher in the act of teaching.

Downloads

Author Biographies

Flaviane Coutinho Neves Americano Rego, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP-UERJ

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - FFP/UERJ.

Vania Finholdt Angelo Leite, Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – FFP/UERJ

Professora associada do Departamento de Educação da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – FFP/UERJ. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da FFP/UERJ.

Conceição Leal da Costa, Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora

Investigadora do Centro de Investigação em Educação e Psicologia (CIEP) e docente do Departamento de Pedagogia e Educação da Universidade de Évora-PT.

References

ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Ser professor reflexivo. Porto: Porto Editora, 1996.

ALHEIT, Peter. El «paradigma biográfico» en la investigación educativa. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 2018, vol. 11, n.º 2. Disponível em: https://ojs.uv.es/rase. Acesso em: 20 dez. 2024.

ALHEIT, Peter. Stories and structures: an essay on historical times, narratives and their understanding. In: BRON, A.; et al. (Eds.). Biographical Research in Eastern Europe: Altered lives and broken biographies (pp. 25-40). Warszawa: Oficyna Naukowa, 2005.

ARROYO, Miguel. G. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens (15.ª ed.). Petrópolis: Vozes, 2013.

BARBIER, Robert. A escuta sensível na abordagem transversal. In: BARBOSA, Joaquim (Coord.). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998. p. 168-199.

BRETON, Hervé. (2023) Investigação narrativa em ciências humanas e sociais / Hervé Breton; Tradução Camila Aloisio Alves; – São Paulo: Fundação Carlos Chagas. 265p.; e-book.

D'ÁVILA, Cristina. Didática sensível: contribuição para a didática na educação superior. São Paulo: Cortez, 2022.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DELORY-MOMBERGER, C. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago. 2006.

ERICKSON, Frederick. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (Org.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan, 1986. p. 119-161.

FOLQUE, Maria Assunção; LEAL DA COSTA, Conceição; ARTUR, Ana. A formação inicial e desenvolvimento profissional de educadores/professores monodocentes: os desafios do isomorfismo pedagógico. In: CORREA, Carlos Humberto Alves; CAVALCANTE, Luciola Inês Pessoa; BOSSOLI, Michelle de Freitas (Orgs.). Formação de professores em perspectiva. Manaus: EDUA, 2016. p. 177-236.

FORMENTI, Laura. Identidade, relação e contexto: uma releitura epistemológica dos métodos biográficos. Revista da FAEBA, Salvador, v. 22, n. 40, 2013.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1997.

HOBOLD, M. S. Práxis educativa. Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 425-442, maio/ago. 2018. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: ago. 2024.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão científica Maria da Conceição Passeggi. 2. ed. re. e ampl. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

LEITE, Vania Finholdt Angelo. Experimentando estratégias formativas: da reflexão à conscientização. 162 f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências, Universidade Federal da Bahia, Salvador), 2005. Disponível em: . Acesso em: 15 jul. 2024.

LEITE, Vania Finholdt Angelo. Reflexões sobre as estratégias formativas e o processo de aprendizagem de uma formadora. In: FONTOURA, Helena Amaral da (Org.). Formação de professores, processos e práticas pedagógicas. Intertexto, Niterói, 2016. v. 2, p. 155-166.

LEAL DA COSTA, Conceição. Ser, cuidado e(m) formação. In: FOLQUE, M. A.; MAGALHÃES, D.; VAZ-VELHO, C. (Orgs.). O cuidado nas profissões dedicadas ao bem-estar e ao desenvolvimento humano (pp. 143-153). Évora: CIEP|UE, 2018.

LEAL DA COSTA, Conceição. Viver construindo mudanças: a vez e a voz do professor: contributo para os estudos da aprendizagem e desenvolvimento dos professores. 574 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação, Universidade de Évora), 2015. Disponível em: . Acesso em: 20 jul. 2024.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 2009, n. 08, p. 7-22. Disponível em: . Acesso em: 05 mai. 2024.

NÓVOA, Antônio. Carta a um jovem investigador em Educação. Investigar em Educação - IIª Série, n. 3, 2015. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/83/82. Acesso em: 6 abr. 2024.

NÓVOA, Antônio. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol19iss1articles/novoa.pdf. Acesso em: 5 mai. 2024.

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como professor. Afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 23 mar. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição; LEAL DA COSTA, Conceição; ALVES, Camila Aloisio; CAVALCANTE, Ilane. Narrativas, memórias e devir: tessituras entre pesquisa educacional e extensão universitária numa ágora planetária. Revista UFG, Goiânia, v. 22, n. 28, 2022. DOI: 10.5216/revufg.v22.73152. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/73152. Acesso em: 20 dez. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista práxis educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 1-21, jan./mar, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8018.

REGO, Flaviane Coutinho Neves Americano; LEITE, Vania Finholdt Angelo; LEAL DA COSTA, Conceição. Ateliês bioprofissionais: a produção de conhecimentos nos fazeres de professores iniciantes. In: 13º Congresso Iberoamericano de Investigación Cualitativa, Cáceres e Online. Anais eletrônicos.... Campinas: Galoá, 2024. Disponível em: https://proceedings.science/ciaiq-2024/trabalhos/atelies-bioprofissionais-a-producao-de-conhecimentos-nos-fazeres-de-professores?lang=pt-br.

RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/80697. Acesso em: 19 abr. 2024.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf. Acesso em: 20 jun. 2024.

TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão das interações humanas/ Maurice Tardif, Cloude Lessard; tradução de João Batista Kreuch, 4. ed. Petrópolis: RJ, Vozes, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2025-06-10

How to Cite

REGO, Flaviane Coutinho Neves Americano; LEITE, Vania Finholdt Angelo; COSTA, Conceição Leal da. The creation of a space for research and education, with teachers at the start of their careers. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18950, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18950. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18950. Acesso em: 22 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.