Continuing Education in Physical Education at the interfaces with narrative research

a production review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19076

Keywords:

Continuing education, Physical education, Narrative research, Knowledge production

Abstract

Academic productions on continuing education in the field of Physical Education still occupy a marginal position, especially when considered in their interfaces with narrative research. As a potential investigative possibility, narrative research presents itself as an alternative for a shift in the view of horizontal and collaborative training practices in the direction of valuing teaching action through reflection on their experiences, attributing protagonism to personal and social narratives. Based on the above, we ask: what has the production of academic knowledge been like in the last 10 years in stricto sensu graduate programs in Brazil involving the triad Physical Education, Continuing Education and Narrative Research? This secondary research of the state-of-the-art type investigated, within the scope of BDTD and through the descriptors Physical Education, Continuing Education and Narrative Research, the production on the subject in the last 10 years. Of a universe of 111 works found, only 09 mentioned this specificity, in a framework of reflection where narrative research does not present itself as a determinant. In view of their formative potential, the results corroborate a certain instrumentalism and encourage new possibilities for studies, training and publications on the topic towards better dialogue between the descriptors.

Downloads

Author Biographies

Mauro José de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutor em Educação (PPGE/UFMT - 2023), com período sanduíche (PDSE/CAPES) na Universidad de Málaga (UMA), Espanha (2022/2023) - Mestrado em Educação (UNITRI - 2001) - Especialização em Ciência do Movimento (UFRGS - 1990) e Graduação em Educação Física (UFU - 1988). Professor Adjunto do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Universitário do Araguaia desde 2018. 

Warley Carlos de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás (1996), mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente é professor da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva, inclusão, educação; deficiencia, educação física e exclusão social.

References

CLANDININ, J.; CONNELLY, F. M., Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. Ed. Rev. Trad. Grupo GPNEP – Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL - UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

CUNHA, M.I. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, vol. 35, n. 75, p. 121-133, mai./jun., 2019.

DEWEY, J. Experiência e Educação. São Paulo, COMPANHIA EDITORA NACIONAL, 1979.

DEWEY, J. Experiência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GHEDIN, E.; FRANCO, M.A.S. Questões de método na construção da pesquisa e educação. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, F. Reflexiones globales sobre la formación y el desarrollo profesional del profesorado en el estado español y Latinoamérica. In: IMBERNÓN, F.; NETO, A.S.; FORTUNATO, I. Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019.

LIBÂNEO, J.C.; OLIVEIRA, J.F.; TOSCHI, M.S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 08, p. 7-22, 2009.

MARIANI, F.; MONTEIRO, F.M.A.; A pesquisa narrativa na formação de professores: aproximações que se potencializam. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 109-134, jan/abr, 2016.

MONTEIRO, F.M.A. Entre Experiências e Saberes: Narrativas de Professores em Exercício nos anos iniciais. Perspectiva, v. 38, n. 2, p. 01-21, 2020.

PEIXOTO, E.M.M. Formação dos professores para o trabalho concreto – problemas de delimitação teórica. Revista Cocar, v. 20, n. 38, p. 1-21, 2024.

RIVAS-FLORES, J.I. Construir identidades docentes transformadoras. La necesidad de otra formación del profesorado. In: REGALADO, M.S.S. La utopia posible. Col. Jardines de Torremolinos, Horizóntica, 2021.

ROLDÃO, M.C.M. Formação de professores e desenvolvimento profissional. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, 22(23): 191-202, mai/ago., 2017.

SAVIANI, D. História da formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Revista Educação, Santa Maria, vol. 30 - n. 2, p. 11-26, 2005.

TAFFAREL, C.N.Z.; SANTANA, M.L.; LUZ, S.F. Formação de professores de Educação Física: a disputa nos rumos da formação. Revista Fluminense de Educação Física, Edição Comemorativa, vol. 02, ano 02, p. 01-19, junho 2021.

Published

2025-06-10

How to Cite

SOUZA, Mauro José de; SOUZA, Warley Carlos de. Continuing Education in Physical Education at the interfaces with narrative research: a production review. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e19076, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19076. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/19076. Acesso em: 20 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.