Continuing Education in Physical Education at the interfaces with narrative research
a production review
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe19076Keywords:
Continuing education, Physical education, Narrative research, Knowledge productionAbstract
Academic productions on continuing education in the field of Physical Education still occupy a marginal position, especially when considered in their interfaces with narrative research. As a potential investigative possibility, narrative research presents itself as an alternative for a shift in the view of horizontal and collaborative training practices in the direction of valuing teaching action through reflection on their experiences, attributing protagonism to personal and social narratives. Based on the above, we ask: what has the production of academic knowledge been like in the last 10 years in stricto sensu graduate programs in Brazil involving the triad Physical Education, Continuing Education and Narrative Research? This secondary research of the state-of-the-art type investigated, within the scope of BDTD and through the descriptors Physical Education, Continuing Education and Narrative Research, the production on the subject in the last 10 years. Of a universe of 111 works found, only 09 mentioned this specificity, in a framework of reflection where narrative research does not present itself as a determinant. In view of their formative potential, the results corroborate a certain instrumentalism and encourage new possibilities for studies, training and publications on the topic towards better dialogue between the descriptors.
Downloads
References
CLANDININ, J.; CONNELLY, F. M., Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. Ed. Rev. Trad. Grupo GPNEP – Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL - UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.
CUNHA, M.I. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, vol. 35, n. 75, p. 121-133, mai./jun., 2019.
DEWEY, J. Experiência e Educação. São Paulo, COMPANHIA EDITORA NACIONAL, 1979.
DEWEY, J. Experiência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
GHEDIN, E.; FRANCO, M.A.S. Questões de método na construção da pesquisa e educação. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
IMBERNÓN, F. Reflexiones globales sobre la formación y el desarrollo profesional del profesorado en el estado español y Latinoamérica. In: IMBERNÓN, F.; NETO, A.S.; FORTUNATO, I. Formação permanente de professores: experiências ibero-americanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019.
LIBÂNEO, J.C.; OLIVEIRA, J.F.; TOSCHI, M.S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 08, p. 7-22, 2009.
MARIANI, F.; MONTEIRO, F.M.A.; A pesquisa narrativa na formação de professores: aproximações que se potencializam. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 109-134, jan/abr, 2016.
MONTEIRO, F.M.A. Entre Experiências e Saberes: Narrativas de Professores em Exercício nos anos iniciais. Perspectiva, v. 38, n. 2, p. 01-21, 2020.
PEIXOTO, E.M.M. Formação dos professores para o trabalho concreto – problemas de delimitação teórica. Revista Cocar, v. 20, n. 38, p. 1-21, 2024.
RIVAS-FLORES, J.I. Construir identidades docentes transformadoras. La necesidad de otra formación del profesorado. In: REGALADO, M.S.S. La utopia posible. Col. Jardines de Torremolinos, Horizóntica, 2021.
ROLDÃO, M.C.M. Formação de professores e desenvolvimento profissional. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, 22(23): 191-202, mai/ago., 2017.
SAVIANI, D. História da formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Revista Educação, Santa Maria, vol. 30 - n. 2, p. 11-26, 2005.
TAFFAREL, C.N.Z.; SANTANA, M.L.; LUZ, S.F. Formação de professores de Educação Física: a disputa nos rumos da formação. Revista Fluminense de Educação Física, Edição Comemorativa, vol. 02, ano 02, p. 01-19, junho 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).