Narrative learning based on investigative training with beginning teachers
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18840Keywords:
Narrative learning, Researchtraining, Beginner teachersAbstract
The text comes from a doctoral research in education carried out between 2019 and 2022. The objective is: to understand the processes of knowledge construction in the narrative learning of research-training woven by beginning teachers. The research participants were four beginning teachers from two municipal public schools in Caxias-MA. It relied on the methodological devices: immersion in the school routine; research diary; narrative writing and conversations. In the process of interpreting the narrative sources we used Ricoeur's hermeneutics of narrativity and temporality, intertwining with Bakhtin's philosophy of language and Benjamin's experience and narration. We understand that narrative learning in the research-training process occurred both with beginning teachers and with us researchers, as we learned other ways of researching, learning, teaching and training with different intensities, methodologies, didactics and knowledge.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 4, nº 7-8, p.1-8, jan/dez 2003. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23967/16939 . Acesso em: 23/fev./23.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra; prefácio à edicação francesa Tzvetan Todorov. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas I. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. 8.ed São Paulo: Brasiliense, 2012.
BOLÍVAR, Antonio. Las historias de vida del profesorado: voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, núm. 62, julio-septiembre, 2014, pp. 711-734. Disponível em: < https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n62/v19n62a4.pdf >. Acesso em: em: 24/fev./2023.
BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesus; FERNANDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativo en educación: enfoque y metodología. Madri: Editorial La Muralla, S.A, 2001.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In.: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. p.65-81.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54.ed. rev. e atual. São Paulo: Paz e terra, 2013.
GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar: a escola do mundo ao avesso. Tradução de Sergio Faraco; com gravuras de José Guadalupe Posada. Porto Alegre, RS: L&PM Editores, 2018.
GOODSON, Ivor F. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. tradutor: Henrique Carvalho Calado; revisão da tradução: Maria Inês Petrucci-Rosa e José Pereira de Queiroz. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2019.
GOODSON, Ivor F.; PETRUCCI-ROSA, Maria Inês. “Oi Iv, como vai? Boa sorte na escola!”: notas (auto)biográficas constitutivas da história de vida de um educador. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 91-104, jan./abr. 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/7506/pdf . Acesso em: 14/fev./2022.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora: 1999.
MORAIS, Joelson de Sousa. Fios e tramas em contextos de pesquisaformação e suas implicações na tessitura narrativa de professores/as iniciantes. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, 2022. 259f. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1237977 .Acesso em: 04 dez. 2024.
MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. A arte da narração nas invenções de si no contexto de uma pesquisaformação. Revista educação e cultura contemporânea | v. 18, n. 54, p. 182-201, 2021. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/8907/47967858. Acesso em: 23 fev. 2023.
MORAIS, Joelson de Sousa. A potência da pesquisa narrativa com registro no cotidiano de professores(as) iniciantes: reaprendendo a ouvir-olhar-sentir-narrar. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 67, e023048, 2023, p.01-23. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/25101/19294. Acesso em: 06 mai. 2025.
MORGADO, José Carlos. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/FGxQczxQYCJvQfyLdvGfTRc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2023.
NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo #22 • volume 7 • número 3 • agosto 2020. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905/551 . Acesso em: 08/fev./2023.
RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Tradução Alain François [et al]. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. Tradução: Ivone C. Benedetti. 1ª.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Vol.1: a intriga e a narrativa histórica. Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).