Narrative learning based on investigative training with beginning teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18840

Keywords:

Narrative learning, Researchtraining, Beginner teachers

Abstract

The text comes from a doctoral research in education carried out between 2019 and 2022. The objective is: to understand the processes of knowledge construction in the narrative learning of research-training woven by beginning teachers. The research participants were four beginning teachers from two municipal public schools in Caxias-MA. It relied on the methodological devices: immersion in the school routine; research diary; narrative writing and conversations. In the process of interpreting the narrative sources we used Ricoeur's hermeneutics of narrativity and temporality, intertwining with Bakhtin's philosophy of language and Benjamin's experience and narration. We understand that narrative learning in the research-training process occurred both with beginning teachers and with us researchers, as we learned other ways of researching, learning, teaching and training with different intensities, methodologies, didactics and knowledge.

Downloads

Author Biographies

Joelson de Sousa Morais, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação. É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ) e do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CPNQ). É Professor Adjunto do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), no Centro de Ciências de Codó (CCCO), e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE)/UFMA e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Práticas Educativas (PPGEPE)/UFMA.

Inês Ferreira de Souza Bragança, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professora Livre-Docente na Área de Educação Escolar da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ). Pós-Doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e pela Universidade de Buenos Aires (UBA), Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Évora-Portugal, Mestre em Educação e Pedagoga, pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Coordena o Centro de Memória da Educação da FE/UNICAMP e é membro da Diretoria da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOGRAPH). Coordena, também, o Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia - GEPEC/UNICAMP e Núcleo Vozes FFP/UERJ - (https://grupopolifonia.wordpress.com) e a pesquisa em rede Experiências instituintes de formação docente, uma abordagem narrativa (auto)biográfica: diálogos latino-americanos - CNPq (https://pesquisasemrede.wordpress.com). Seus trabalhos tematizam a formação docente, em suas políticas e práticas, e a abordagem narrativa (auto)biográfica como modo de viver, pesquisar e formar em partilha. É autora do livro Histórias de Vida e Formação de Professores: Diálogos entre Brasil e Portugal (https://doi.org/10.7476/9788575114698) e de diversas produções bibliográficas nesse campo. 

References

ALVES, Nilda. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 4, nº 7-8, p.1-8, jan/dez 2003. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23967/16939 . Acesso em: 23/fev./23.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra; prefácio à edicação francesa Tzvetan Todorov. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas I. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. 8.ed São Paulo: Brasiliense, 2012.

BOLÍVAR, Antonio. Las historias de vida del profesorado: voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, núm. 62, julio-septiembre, 2014, pp. 711-734. Disponível em: < https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n62/v19n62a4.pdf >. Acesso em: em: 24/fev./2023.

BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesus; FERNANDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativo en educación: enfoque y metodología. Madri: Editorial La Muralla, S.A, 2001.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In.: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. p.65-81.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 19. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54.ed. rev. e atual. São Paulo: Paz e terra, 2013.

GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar: a escola do mundo ao avesso. Tradução de Sergio Faraco; com gravuras de José Guadalupe Posada. Porto Alegre, RS: L&PM Editores, 2018.

GOODSON, Ivor F. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. tradutor: Henrique Carvalho Calado; revisão da tradução: Maria Inês Petrucci-Rosa e José Pereira de Queiroz. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2019.

GOODSON, Ivor F.; PETRUCCI-ROSA, Maria Inês. “Oi Iv, como vai? Boa sorte na escola!”: notas (auto)biográficas constitutivas da história de vida de um educador. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 91-104, jan./abr. 2020. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/7506/pdf . Acesso em: 14/fev./2022.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora: 1999.

MORAIS, Joelson de Sousa. Fios e tramas em contextos de pesquisaformação e suas implicações na tessitura narrativa de professores/as iniciantes. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, 2022. 259f. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1237977 .Acesso em: 04 dez. 2024.

MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. A arte da narração nas invenções de si no contexto de uma pesquisaformação. Revista educação e cultura contemporânea | v. 18, n. 54, p. 182-201, 2021. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/8907/47967858. Acesso em: 23 fev. 2023.

MORAIS, Joelson de Sousa. A potência da pesquisa narrativa com registro no cotidiano de professores(as) iniciantes: reaprendendo a ouvir-olhar-sentir-narrar. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 67, e023048, 2023, p.01-23. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/25101/19294. Acesso em: 06 mai. 2025.

MORGADO, José Carlos. Identidade e profissionalidade docente: sentidos e (im)possibilidades. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/FGxQczxQYCJvQfyLdvGfTRc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2023.

NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo #22 • volume 7 • número 3 • agosto 2020. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905/551 . Acesso em: 08/fev./2023.

RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Tradução Alain François [et al]. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. Tradução: Ivone C. Benedetti. 1ª.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Vol.1: a intriga e a narrativa histórica. Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

Published

2025-06-10

How to Cite

MORAIS, Joelson de Sousa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Narrative learning based on investigative training with beginning teachers. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18840, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18840. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18840. Acesso em: 23 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.