Narrative research as a structuring principle of teacher training

a dialogue between School and University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18690

Keywords:

Professional Socialization, Narrative Research, Self-hetero-education

Abstract

The objective of this article is to investigate the dialogic dynamics between beginning teachers and experienced teachers, highlighting how this interaction generates reciprocal learning (self/hetero-training). Based on this reflection, the role of narrative research as a tool for theoretical and practical deepening is evident, capable of connecting critical reflection, pedagogical practice and professional development throughout life. In conclusion, we argue that teacher training is not linear or restricted to early stages of life, but rather a continuous process, fueled by intersubjective exchanges and shared experiences. The dialogue between Basic Education and University was inscribed in an exchange relationship between the beginning teacher, author of the research, and the experienced teacher, the teacher investigated, thus supporting the understanding that experiential training processes always occur on a lifelong basis.

Downloads

Author Biographies

José Edilmo Ferreira da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduado em Filosofia e Letras e Mestre em Educação e Docência pela Faculdade de Educação da UFMG.

Maria Amália de Almeida Cunha, Faculdade de Educação UFMG

Maria Amália de Almeida Cunha graduou-se em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, onde também realizou seu mestrado. Seu doutorado, em Educação, foi realizado na Universidade Estadual de Campinas, com estágio na Universidade de Paris X, em Nanterre, França. Atualmente, é professora titular na Universidade Federal de Minas Gerais, onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. É pesquisadora associada do Observatório Sociológico Família-Escola e do Núcleo de Pesquisa em Desigualdades Escolares.

Priscila de Oliveira Coutinho, Faculdade de Educação UFMG

Priscila de Oliveira Coutinho graduou-se em Direito pela Universidade Federal de Juiz de Fora, onde também realizou mestrado em Ciências Sociais. Seu doutorado em Sociologia foi realizado no Instituto de Estudos Sociais e Políticos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, sob orientação de Frédéric Vandenberghe, com estadia na École Normale Supérieure de Lyon, França, sob a tutela de Bernard Lahire. Atualmente, é professora adjunta de Sociologia da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Coordena o Observatório Sociológico Família-Escola, da Faculdade de Educação da UFMG.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, v. 7, n. 14, p. 79-95, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223

ARISTÓTELES. Poética. Edición en griego, latín y castellano. Traducción de Fernando Báez. Mérida: Universidad de los Andes, 2003. 622p.

BEN-PERETZ, Miriam; KREMER-AYON, Lya. Principals reflect on dilemmas in their work. In: LOWYCK, J. (Ed.). Teacher thinking and profesional action. Bruxelas: University of Leuven, 1986, p. 117-131.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Magia, técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 197-221.

BOURDIEU, Pierre. Retorno à reflexividade. Trad. Thomaz Kawauche. São Paulo: Editora da UNESP, 2024. 104p.

BRETON, Hervé. Pesquisa narrativa: entre descrição da experiência vivida e configuração biográfica. Cadernos de Pesquisa, v. 50, p. 1.138-1.158, 2020. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7185

CAETANO, Ana Paula V. Dilemas de professores: um estudo exploratório. 1992. 348f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 1992.

CLANDININ, Jean D.; CONNELLY, Michael F. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011. 249p.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. 292p.

CONTRERAS, José. Autonomia de professores. Trad. Sandra Trabucco Valenzuela. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2002. 296p.

CUNHA, Maria Amália de A.; BRETON, Hérve. Narrativas biográficas, temporalidades e hermenêutica do sujeito. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e79134, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/79134

GINZBURG, Carlo. Os fios e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. Trad. Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. 456p.

HALLIWELL, Stephen. Aristotle’s poetics. In: KENNEDY, George Alexander (Ed.). The Cambridge history of literary criticism: classical criticism. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, v. 1. P. 149-183.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Vida de professores. Portugal: Porto Editora, 2013, p. 31-51.

LAMPERT, Magdalene. Teachers’ strategies for understanding and managing classroom dilemmas. Annual Meeting of ISATT. Tilburg, Holande, 1985. Paper.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O tempo reencontrado. O pensamento selvagem. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976, p. 19-55.

LOVISOLO, Hugo Rodolfo. Educação física: a arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint, 1995. 152p.

PLATÃO, Anon. A República. Trad. Leonel Vallandro. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2011. 365p. (Livro VII)

PETERS, Gabriel. Habitus, reflexividade e neo-objetivismo na teoria da prática de Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 28, p. 47-71, 2013.

PINEAU, Gaston. Emergência de um paradigma antropo formador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 102-110, set./dez. 2005. https://doi.org/10.1590/S0104-12902005000300006

PINEAU, Gaston. Conquistar seu tempo através da formação dos ritmos da própria vida. Entrevista concedida a Hervé Breton. Revista Educar em Pesquisa, v. 37, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.1590/0104-4060.77919

SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. Uma nova e revolucionária concepção de liderança e gerenciamento empresarial. São Paulo: Best Seller, 1998. 644p.

SILVA, Rafael Guimarães T. da. A arkhḗ da poesia e do drama na Poética de Aristóteles. Nuntius Antiquus, v. 14, n. 2, p. 61-90, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/17070

TARDIFF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012. 250p.

ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004. 160p.

Published

2025-06-10

How to Cite

SILVA, José Edilmo Ferreira da; CUNHA, Maria Amália de Almeida; COUTINHO, Priscila de Oliveira. Narrative research as a structuring principle of teacher training: a dialogue between School and University. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18690, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18690. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18690. Acesso em: 23 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.