Narrative research as a structuring principle of teacher training
a dialogue between School and University
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18690Keywords:
Professional Socialization, Narrative Research, Self-hetero-educationAbstract
The objective of this article is to investigate the dialogic dynamics between beginning teachers and experienced teachers, highlighting how this interaction generates reciprocal learning (self/hetero-training). Based on this reflection, the role of narrative research as a tool for theoretical and practical deepening is evident, capable of connecting critical reflection, pedagogical practice and professional development throughout life. In conclusion, we argue that teacher training is not linear or restricted to early stages of life, but rather a continuous process, fueled by intersubjective exchanges and shared experiences. The dialogue between Basic Education and University was inscribed in an exchange relationship between the beginning teacher, author of the research, and the experienced teacher, the teacher investigated, thus supporting the understanding that experiential training processes always occur on a lifelong basis.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, v. 7, n. 14, p. 79-95, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223
ARISTÓTELES. Poética. Edición en griego, latín y castellano. Traducción de Fernando Báez. Mérida: Universidad de los Andes, 2003. 622p.
BEN-PERETZ, Miriam; KREMER-AYON, Lya. Principals reflect on dilemmas in their work. In: LOWYCK, J. (Ed.). Teacher thinking and profesional action. Bruxelas: University of Leuven, 1986, p. 117-131.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. Magia, técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012, p. 197-221.
BOURDIEU, Pierre. Retorno à reflexividade. Trad. Thomaz Kawauche. São Paulo: Editora da UNESP, 2024. 104p.
BRETON, Hervé. Pesquisa narrativa: entre descrição da experiência vivida e configuração biográfica. Cadernos de Pesquisa, v. 50, p. 1.138-1.158, 2020. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7185
CAETANO, Ana Paula V. Dilemas de professores: um estudo exploratório. 1992. 348f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 1992.
CLANDININ, Jean D.; CONNELLY, Michael F. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011. 249p.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. 292p.
CONTRERAS, José. Autonomia de professores. Trad. Sandra Trabucco Valenzuela. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2002. 296p.
CUNHA, Maria Amália de A.; BRETON, Hérve. Narrativas biográficas, temporalidades e hermenêutica do sujeito. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e79134, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/79134
GINZBURG, Carlo. Os fios e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. Trad. Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. 456p.
HALLIWELL, Stephen. Aristotle’s poetics. In: KENNEDY, George Alexander (Ed.). The Cambridge history of literary criticism: classical criticism. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, v. 1. P. 149-183.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional de professores. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Vida de professores. Portugal: Porto Editora, 2013, p. 31-51.
LAMPERT, Magdalene. Teachers’ strategies for understanding and managing classroom dilemmas. Annual Meeting of ISATT. Tilburg, Holande, 1985. Paper.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O tempo reencontrado. O pensamento selvagem. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976, p. 19-55.
LOVISOLO, Hugo Rodolfo. Educação física: a arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint, 1995. 152p.
PLATÃO, Anon. A República. Trad. Leonel Vallandro. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2011. 365p. (Livro VII)
PETERS, Gabriel. Habitus, reflexividade e neo-objetivismo na teoria da prática de Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 28, p. 47-71, 2013.
PINEAU, Gaston. Emergência de um paradigma antropo formador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 3, p. 102-110, set./dez. 2005. https://doi.org/10.1590/S0104-12902005000300006
PINEAU, Gaston. Conquistar seu tempo através da formação dos ritmos da própria vida. Entrevista concedida a Hervé Breton. Revista Educar em Pesquisa, v. 37, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.1590/0104-4060.77919
SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. Uma nova e revolucionária concepção de liderança e gerenciamento empresarial. São Paulo: Best Seller, 1998. 644p.
SILVA, Rafael Guimarães T. da. A arkhḗ da poesia e do drama na Poética de Aristóteles. Nuntius Antiquus, v. 14, n. 2, p. 61-90, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/17070
TARDIFF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012. 250p.
ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004. 160p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).