The teaching learning of teacher educators at the beginning of their careers

contributions from the Academic Reflective Diary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18954

Keywords:

Teacher Learning, Teacher Education, Professional Identity, Educational Dialogue, Pedagogical Improvement

Abstract

The study addresses the teaching learning process of early-career teacher educators, focusing on the dialogue between the construction of professional identity and pedagogical practice. The research object centers on the training and professional development experience of early-career teachers, emphasizing classroom interactions and reflection on their practices. The research adopted a qualitative approach, employing content analysis to categorize students' suggestions and comments about the classes and the discipline. Data were collected through Academic Reflective Journals. The research corpus comprises students' responses, which were organized into thematic categories related to their experiences and suggestions on teaching practice. The analysis revealed thematic categories reflecting students' concerns and interests. The results indicate that critical reflection and methodological adaptation are essential for teaching development and for building an inclusive and participatory learning environment. In this context, teacher education should be understood as a continuous and dynamic process, integrating the construction of professional identity, pedagogical improvement, and the dialogue between teachers and students. The research highlights the importance of reflective and collaborative practices that contribute to the teaching learning process of early-career teacher educators.

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Author Biography

Giovanna Martin-Franchi, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Pós-Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Linha de Pesquisa Educação e Comunicação (ECO). Professora Temporária na Universidade Regional de Blumenau (FURB), Departamento de Educação, no Centro de Ciências da Educação, Artes e Letra (CCAL). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Linha de pesquisa Sujeitos, Processos Educativos e Docência/ Ensino e formação de Educadores. Foi Bolsista CAPES/DS(2019-2022) . Mestre em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP. Pedagoga formada pela Faculdade de Ciências e Letras de Ribeirão Preto - FFCLRP USP . É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores e Currículo - GEPEFOR / FFCLRP/ USP , vinculado a Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais (GEPPE)- da Universidade Estadual de Inhumas Goiás. Líder do Grupo de Investigação em Didática e Educação (GIDED). Desenvolve pesquisas na área de Didática, Gestão de processos Escolares, Ensino Superior, Formação de professores , Ensino de Química, Ensino de Ciências, Metodologia Científica, Mídias na Educação. Estágio pós-doutoral em andamento na Universidade Federal de Santa Catarina, Linha de pesquisa Educação e Comunicação, PPGE.

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Published

2025-06-10

How to Cite

MARTIN-FRANCHI, Giovanna. The teaching learning of teacher educators at the beginning of their careers: contributions from the Academic Reflective Diary. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18954, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18954. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18954. Acesso em: 20 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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