The teaching learning of teacher educators at the beginning of their careers
contributions from the Academic Reflective Diary
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18954Keywords:
Teacher Learning, Teacher Education, Professional Identity, Educational Dialogue, Pedagogical ImprovementAbstract
The study addresses the teaching learning process of early-career teacher educators, focusing on the dialogue between the construction of professional identity and pedagogical practice. The research object centers on the training and professional development experience of early-career teachers, emphasizing classroom interactions and reflection on their practices. The research adopted a qualitative approach, employing content analysis to categorize students' suggestions and comments about the classes and the discipline. Data were collected through Academic Reflective Journals. The research corpus comprises students' responses, which were organized into thematic categories related to their experiences and suggestions on teaching practice. The analysis revealed thematic categories reflecting students' concerns and interests. The results indicate that critical reflection and methodological adaptation are essential for teaching development and for building an inclusive and participatory learning environment. In this context, teacher education should be understood as a continuous and dynamic process, integrating the construction of professional identity, pedagogical improvement, and the dialogue between teachers and students. The research highlights the importance of reflective and collaborative practices that contribute to the teaching learning process of early-career teacher educators.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALBIERI DE ALMEIDA, Patrícia C.; HOBOLD, Marcia de Souza; AMBROSETTI, Neusa Banhara; PASSOS, Laurizete Ferragut; MANRIQUE, Ana Lúcia. O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 227, p. 122-143, jan./abr. 2010.
ANDRÉ, M.. Formação de Professores: a Constituição de um Campo de Estudos. Educação, 33(3).2010
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Decreto n.º 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 10 maio 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5773.htm. Acesso em: 18 dez. 2024.
BROOKFIELD, Stephen D. Becoming a Critically Reflective Teacher. San Francisco: Jossey-Bass, 1995.
CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
COCHRAN-SMITH, Marilyn. A tale of two teachers: learning to teach over time. Kappa Delta Pi Record, v. 48, p. 108-122, jul./set. 2012.
COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, S. Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review of Research in Education, v. 24, n. 1, p. 249-305. Washington, DC: American Educational Research Association, 1999.
D’ÁVILA, Cristina. M. Implicações do estágio curricular supervisionado sobre a identidade profissional docente. In: D’ÁVILA, C. M.; ABREU, R. M. A. (Org.). O estágio curricular supervisionado na formação de professores e pedagogos: entre a realidade e o devir. Curitiba: CRV, 2014. p. 17-29.
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. M. Desenvolvimento profissional docente: Um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente, v. 5, n. 8, p. 11-23, 2013. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, C. M. (Org.). El profesorado principiante: Inserción a la docencia. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2009.
GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.
LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (Org.). A Didática no âmbito da pós-graduação brasileira. Uberlândia: EDUFU, [E-book]. 2017
MARCELO, C.. Desenvolvimento profissional do docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.
MARTIN-FRANCHI, G. O. de O. (2022). O estado da arte do Campo da Didática no Brasil: O que dizem as produções científicas no período de 2008 a 2018? [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/241099
MARTIN-FRANCHI, Giovanna. Diário Reflexivo Acadêmico. Material didático não publicado, utilizado em disciplinas de licenciatura. Blumenau: Fundação Universidade Regional de Blumenau - FURB, 2º semestre de 2024.
MARTIN-FRANCHI, G.; HOBOLD, M. de S. O estado da arte do campo da didática no Brasil: As produções científicas no período de 2008 a 2018. Cadernos De Pesquisa, 54, e11342. 2024 .https://doi.org/10.1590/1980531411342
MIZUKAMI, Maria da Graça. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 2006.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
NÓVOA, António. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, v. 44, n. 3, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SCHÖN, Donald A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, 1983.
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, p. 4-14, 1987.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, set. 2005.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e método. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2007.
ZEICHNER, K. Formar Professores Reflexivos. Lisboa: Educa, 1993.
ZEICHNER, K; PAYNE, Katherina A.; BRAYCO, Kate. Democratizing teacher education. Journal of Teacher Education, v. 66, n. 2, p. 122-135, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debates em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).