The beginning of professional teaching activity from the embracement

contexts, assumptions and conceptual contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18889

Keywords:

Beginning teacher, Embracement, Professional development in teaching

Abstract

The initial period of the professional teaching practice is marked by various challenges, as beginning teachers come across a path of uncertainties and build their professionalism. The article deals the beginning of professional teaching practice, focusing on the analysis of embracement as an essential practice to promote the professional insertion of beginning teachers and aims to contribute to the debate on embracement strategies that value the beginning teacher as a subject in continuous formation. Methodologically, it is a bibliographic study that crosses the results of a survey of academic production on beginning teachers and the initial of the professional teaching practice with conceptual references on embracement. To problematize embracement as a concept, we use the theoretical contributions of Romanini, Guareschi and Roso (2017). The search for academic productions was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD, delimiting the period between 2015 and 2023. The results point to two conclusions: the absence of public policies aimed at the embracement and inducting beginning teachers in Brazil and few studies that address the embracement of these professionals into schools, as the term is treated in a diffuse way. The works analyzed mobilize assumptions to think of embracement in a sense that has less to do with “reception” and more to do with “embracement”, as a set of actions aimed at understanding this initial moment of teaching practice in its formative possibilities, which sees the challenges as a possibility for reflection.

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Author Biographies

Graciele Crestina Grosbelli Schumann, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Mestranda em Educação na Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ. Especialista em Ensino de Línguas pelo Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Paraná e Especialista em Gestão Escolar pela Uniasselvi. Graduada em Letras Português/Inglês e respectivas literaturas pelo Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Paraná. Professora efetiva da Rede Estadual de Educação do Estado de Santa Catarina. Atualmente professora orientadora do Núcleo de Acompanhamento Pedagógico e Formação de Professores e Gestores da Rede Estadual de Educação do estado de Santa Catarina. Membro do grupo de pesquisa Formação de professores, Currículo e Práticas Pedagógicas. Integrante da equipe editorial da Revista Pedagógica da Unochapecó.

Diego Orgel Dal Bosco Almeida, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS) com pós-doutorado em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). IProfessor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). ntegra o Grupo de Pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação e o Formação de professores, políticas educacionais e processos educativos. Integra o eixo História da Educação da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (ANPEd) e a secretaria do GT História Política da Associação Nacional de História (ANPUH).

Marilandi Maria Mascarello Vieira, Unochapeco

Graduada em Estudos Sociais pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1983), Graduada em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1984), Gradua em História pela Fundação Educacional do Oeste Catarinense (1987), Curso de Especialização em Supervisão Escolar (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (1999), Graduação em Direito pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2007), Curso de Especialização em Direito Processual Civil pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2009), Mestrado em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e doutorado em Educação nas Ciências (2017) pela UNIJUI, Pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade Sociologia da Educação e Política Educativa na Universidade do Minho - PT. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Unochapecó. É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis). É participante do grupo de pesquisa "Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas".

References

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Published

2025-06-10

How to Cite

SCHUMANN, Graciele Crestina Grosbelli; ALMEIDA, Diego Orgel Dal Bosco; VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello. The beginning of professional teaching activity from the embracement: contexts, assumptions and conceptual contributions. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18889, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18889. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18889. Acesso em: 4 sep. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

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