Entry into teaching

narratives of beginner pedagogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18914

Keywords:

Entry into teaching, Professional insertion, Beginner pedagogues, Narratives

Abstract

The article shares the results of a research study aimed at understanding the process of professional insertion from the perspective of beginner teachers, graduates in Pedagogy, who work with multidisciplinary teaching in the early years of elementary education. The study is based on the narratives of seven teachers working in public schools located in three different states in Brazil. The theoretical-methodological framework was built based on Cruz and Oliveira, Clandinin, and Connelly. The results demonstrate challenges related to professional onboarding, the location of the school, and the relationship with students and knowledge. The research reaffirms the need to create projects, programs, and policies that focus on this stage of the teaching career.

Downloads

Author Biographies

Letícia Oliveira Guarisa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bolsista PROEX/Capes como Doutoranda em Educação PPGE/UFRJ e Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (GEPED/UFRJ). Mestra em Educação PPGE/UFRJ (2020-2022). Pedagoga UFRJ (2015-2020). 

Fernanda Lahtermaher, Colégio de Aplicação UFRJ

Doutora em Educação, com ênfase na Formação de Professores, no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Mestre no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018) e Pedagoga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016). 

References

ALARCÃO, I.; ROLDÃO, M. C. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano de indução. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014.

ANDRÉ, M. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 35-49, out./dez. 2013.

ANDRÉ, M. Inserção profissional de egressos de programas de iniciação à docência. Relatório de Pesquisa Interinstitucional. Brasília: CNPq, 2018.

COCHRAN-SMITH, M. A tale of two teachers: learning to teach over time. Kappa Delta Pi Record, [S. l.], v. 48, n. 3, p. 108-122, jul./set. 2012.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, M.. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILLEEL/UFU. 2. ed. Uberlândia: EdUFU, 2015. 250 p.

CRUZ, Giseli Barreto da. Curso de pedagogia no Brasil: história e formação com pedagogos primordiais. Rio de Janeiro: Wak, 2011. 218 p.

CRUZ, G. B.; FERNANDES, I. C. B. Estratégias de superação: Caminhos trilhados por professores iniciantes para a sobrevivência e estabilidade na docência. Revista Portuguesa de Educação, [S. l.], v. 37, n. 2, p. 01-25, 2024.

CRUZ, G. B.; ÁVALOS, B. Indução docente: formação de professores iniciantes em perspectiva. Dossiê Concepções, Políticas e Práticas de Indução Docente. Revista Eletrônica de Educação, v. 18, p. 1-35, 2024.

CRUZ, G. B.; OLIVEIRA, F. L. Perspectivas de indução docente: possibilidades às tensões e aos desafios de professores em inserção profissional. In: GARCIA, Carlos Marcelo; MARTÍNEZ, Paula Marcelo (org.). Empezar con buen pie: Experiencias de programas de inducción y acompañamiento a docentes de nuevo ingresso. Octaedro: Barcelona. 2022. p. 234.

CRUZ, G. B.; AROSA, A. C. C. A formação do pedagogo docente no curso de pedagogia. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Florianópolis, v. 11, n. 26, p. 30-68, jun. 2014.

CRUZ, G. B.; BATALHA, C. S.; CAMPELO, T. S. Sentimentos Que Atravessam a inserção Profissional Docente: Da frustração à ação. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, Araraquara, v. 18, n. 00, p. e023133, 2023.

CRUZ, G. B.; FARIAS, I. M. S.; HOBOLD, M. S. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Dossiê: "Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. 1-15, jan./dez. 2020.

CRUZ, G. B. da; COSTA, E. C. dos S.; PAIVA, M. M. de S.; ABREU, T. B. de Indução docente em revisão: sentidos concorrentes e práticas prevalecentes. Cadernos de Pesquisa, v. 55, e09072, 2022.

GALVÃO, C. Narrativas em educação. Ciência & educação, Bauru, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida professional de professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vida de professores. Porto: Porto, 1995. p. 31-61.

LAHTERMAHER, F. Acolhimento profissional como estratégia de indução docente. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6416011, 2024. DOI: 10.14244/198271996416. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6416. Acesso em: 02 dez. 2024.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out/dez. 2017.

PUGAS, M. C. S. Conhecimento e docência no currículo de pedagogia: entre o pedagógico e o disciplinar. 2013. 402 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2013.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007.

Souza, L. O., & Cruz, G. B. da. Pedagogas iniciantes e a multidisciplinaridade nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 104, 2023. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.5565.

VAILLANT, D. La inserción del profesorado novel en américa latina: hacia la integralidad de las políticas. Profesorado: Revista de currículum y formación del professorado, v. 25, n. 2, p. 79-97, jul. 2021.

Published

2025-06-10

How to Cite

GUARISA, Letícia Oliveira; LAHTERMAHER, Fernanda. Entry into teaching: narratives of beginner pedagogues. Debates em Educação, [S. l.], v. 17, n. 39, p. e18914, 2025. DOI: 10.28998/2175-6600.2025v17n39pe18914. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18914. Acesso em: 21 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Professores(as) iniciantes: políticas, experiências e narrativas em múltiplos contextos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.